•   Forskningsmetodik 2 SOV10FM-3006 06.09.2021-30.11.2021  5 sp  (USO19D-V) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - behärskar de kvantitativa och statistiska grundbegreppen, samt kan analysera och tillämpa beskrivande statistik
    - behärskar grundbegreppen inom de kvalitativa forskningsmetoderna samt har kunskap om de vanligaste metoderna för kvantitativ och kvalitativ datainsamling och analys
    - känner till forskningsprocessen och behärskar de olika faserna i forskningsprocessen. Hon/han kan planera, organisera och självständigt, dock under handledning, genomföra ett examensarbete
    Förkunskapskrav
    Forskningsmetodik 1
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - forskningsprocessens olika faser
    - principer och krav, datainsamling och analys inom kvantitativ och kvalitativ forskning
    - kvalitativ innehållsanalys
    - beskrivande statistik; sannolikhetslära och estimation, statistisk inferens
    - hypotesprövning och bivariata sambandstester
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
    - Studerande har bristfällig kunskap om vetenskaplig metodik
    - Studerande har ej en godkänd forskningsplan
    Statistik (2 sp)
    Studerande kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genonmföra en korrekt statistisk analys.
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    • Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    • Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    • Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    • Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Ralf Lillbacka

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    1. Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
    2. Kvale, S. (1997) Kvalitativ forskningsintervju. Lund: Studentlitteratur.
    3. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik
    Eller enligt examinators anvisningar.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, övningar, litteraturstudier, deltagande i seminarier

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
    - Studerande ska i tentamen visa kunskap i vetenskaplig metodologi
    - Forskningsplan för examensarbete
    Statistik (2 sp)
    - Genom tentamen och en övningsuppgift bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    06.09.2021 - 30.11.2021

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 05.09.2021

    Grupp(er)
    • USO19D-V
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Smågrupper
    • SO19A (Koko: 15.
    • SO19B (Koko: 15.
    Lärare

    Ralf Lillbacka

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
    Delkursen bedöms enligt skalan 1-5 baserad på tentamen.
    Forskningsplan för examensarbetet bedöms enligt skalan godkänt/icke godkänt
    Statistik (2 sp)
    Delkursen bedöms enligt tentamen som bedöms enligt skalan 1-5, samt ett skriftligt övningsarbete som bedöms enligt skalan godkänt/icke godkänt

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Första tentamenstillfället infaller före övningarna i dataklassen. Alla skriftliga deluppgifter bör vara inlämnade senast förverkligandets sista dag.

    Tid och plats

    Se veckoschema

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    27 h per studiepoäng: 81 h för forskningsmetodik, allmän del, samt 54 h för statistik, totalt 135 h.

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
    - Studerande har bristfällig kunskap om vetenskaplig metodik
    - Studerande har ej en godkänd forskningsplan
    Statistik (2 sp)
    Studerande kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genonmföra en korrekt statistisk analys.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
    Studerande har i tentamen visat en grundläggande men mycket svag kunskap om vetenskapliga metoder.
    Statistik (2 sp):
    Det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
    Studerande har i tentamen visat en god kunskap om vetenskapliga metoder.
    Statistik (2 sp):
    Studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
    Studerande har i tentamen visat en utmärkt kunskap om vetenskapliga metoder.
    Statistik (2 sp):
    Studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.