Ralf Lillbacka
1. Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
2. Kvale, S. (1997) Kvalitativ forskningsintervju. Lund: Studentlitteratur.
3. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik
Eller enligt examinators anvisningar.
Föreläsningar, övningar, litteraturstudier, deltagande i seminarier
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
- Studerande ska i tentamen visa kunskap i vetenskaplig metodologi
- Forskningsplan för examensarbete
Statistik (2 sp)
- Genom tentamen och en övningsuppgift bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.
Svenska
06.09.2021 - 30.11.2021
11.06.2021 - 05.09.2021
Institutionen för hälsa och välfärd
Ralf Lillbacka
Utbildning till socionom
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Delkursen bedöms enligt skalan 1-5 baserad på tentamen.
Forskningsplan för examensarbetet bedöms enligt skalan godkänt/icke godkänt
Statistik (2 sp)
Delkursen bedöms enligt tentamen som bedöms enligt skalan 1-5, samt ett skriftligt övningsarbete som bedöms enligt skalan godkänt/icke godkänt
Första tentamenstillfället infaller före övningarna i dataklassen. Alla skriftliga deluppgifter bör vara inlämnade senast förverkligandets sista dag.
Se veckoschema
27 h per studiepoäng: 81 h för forskningsmetodik, allmän del, samt 54 h för statistik, totalt 135 h.
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
- Studerande har bristfällig kunskap om vetenskaplig metodik
- Studerande har ej en godkänd forskningsplan
Statistik (2 sp)
Studerande kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genonmföra en korrekt statistisk analys.
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Studerande har i tentamen visat en grundläggande men mycket svag kunskap om vetenskapliga metoder.
Statistik (2 sp):
Det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Studerande har i tentamen visat en god kunskap om vetenskapliga metoder.
Statistik (2 sp):
Studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Studerande har i tentamen visat en utmärkt kunskap om vetenskapliga metoder.
Statistik (2 sp):
Studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.