Susanne Jungerstam
Valda delar ur följande litteratur:
Ankerstjerna, T. red.( 2015) Perspektiv på fritidshemspedagogik. Studentlitteratur
Johansson, T. f.fl (2013) Nya uppväxtvillkor - samhälle och individ i förändring. Liber
Lindgren, S. Red. (2015) Ungdomskulturer. Gleerups
Mattila, L. (2015) att bygga bärade relationer. Om vuxenvärldens möjligheter i arbetet med utsatta barn och ungdomar
Schröder, M. & Tuisku, J. (2015) Fritidshemmets uppdrag. Liber
Sorbring, f.fl. (2015) Att förstå ungdomars identitetsskapande. En inspirations- och metodbok. Liber
Marcia, J. Utvecklingspsykologi
Lagar och förordningar som berör ungdomsåren
Källor utgående från studerandes valda fördjupningsområde i kursen
Övrigt av kursansvarige anvisad litteratur
Föreläsningar, grupparbeten, simulationer, studiebesök, loggbok, moodleanvändning
Svenska
31.08.2020 - 20.12.2020
01.08.2020 - 30.09.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Pia Höglund-Ingo
Utbildning till socionom
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Kursen byggs upp utgående från 5 delexaminationer:
1. Grupparbete på Viktiga styrdokument/ Ungdomslag och -förordning
2. Grupparbete på utveckling under ungdomsåren
3. Pararbete på ungdomsarbete
4. Individuellt/alt. pararbete på lärdomsprovstema
5. Pararbete kring ungdomskulturerna
Studiebesök
Se instruktioner från kursöversikten som fås i samband med studiestart
Förverkligas enligt schema höstterminen 2020. Vid första kurstillfället fås en detaljerad beskrivning över hur kursen genomförs=kursöversikt
140 timmar föreläsning samt 120 timmar självstudie-/grupparbeten
Studerande har inte fullgjort någon av de 5 del-examinationerna och varit frånvarande mera än 30 % av tillfällena (föreläsningar, grupp-arbeten samt studiebesök. Studerande har varit oengagerad i samband med grupparbeten. Studerande har inte lämnat in slutrapportering (=loggbok) eller gjort motsvarande tentamen.
1 - Studerande har till väsentliga delar följt anvisningarna för arbetet men visar ytlig kunskap om sitt ämnesområde. Arbetet består av referat och tillämpning av ämnesområdet saknas. Det finns brister i källanvändning men adekvat litteratur har använts om än i begränsad utsträckning. Studerande har svårigheter att delta i diskussionen kring arbetet och visar bristfällig förmåga att granska och kommentera andras arbeten
2 - Studerande har till stora delar följt anvisningarna för det skriftliga arbetet men visar ytlig kunskap om sitt ämnesområde. Användningen av olika källor är god och adekvat litteratur har använts om än i något begränsad utsträckning. Den studerande har svårigheter i att leda diskussionen kring arbetet och visar något bristfällig förmåga att granska och diskutera andras arbeten.
3 - Studerandande har till stora delar följt anvisningarna för det skriftliga arbetet men visar en till vissa delar ytlig kunskap om sitt ämne. Tillämpningen av den litteraturbaserade kunskapen är något begränsade men källkritiken är god. Studerande kan diskutera sitt arbete men den kritiska granskningen och diskussionen kring andras ämnen är något bristfällig
4 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar goda ämneskunskaper. Vald litteratur är adekvat om än det finns vissa marginella brister. Källkritiken är god. Studerande kan diskutera sitt arbete, ställa relevanta frågor och även kritiskt granska andras arbeten
5 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar synnerligen goda ämneskunskaper. Omfattningen av litteratur är berömlig och källkritiken är god. Den studerande kan ställa relevanta frågor och även leda diskussionen vid framförandetillfället.
Det skriftliga arbetet visar på något utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)