Nadja Suomela
Elmholdt, C. m.fl (2015) Ledarskapets psykologi. Att leda medarbetare i en föränderlig värld. Gleerups
Lätt, C. (2015) Ny som chef - Ny som ledare. Liber
Mellner, C. och Aronsson G., Hållbart ledarskap i komplexa organisationer och verksamheter, Socialmedicinsk tidskrift 2/2018.
Wolmesjö, M. och Fagerström B. (2020) DIGITALISERING, LEDARSKAP & FÖRÄNDRING I VÄLFÄRDSVERKSAMHETER – På väg mot ett digitaliserat ledarskapande, Högskolan i Borås
Övrigt av kursansvarig anvisat material
Föreläsningar, övningar och eget arbete.
Svenska
02.01.2023 - 31.05.2023
01.12.2022 - 31.12.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Janina Dahla, Nadja Suomela
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Examinationsuppgiften hänför sig till en verklig verksamhet i sociala branschen.
Som grund för bedömning
- godkänd närvaro vid de tillfällen som kräver obligatorisk närvaro (bedöms med GK)
- godkänd skrfitlig examinationuppgift som innehåller litteraturstudier, praktisk arbetslivsorientering och egna reflektioner om eget ledarskap (bedöms med vitsord 1-5)
Närmare instruktioner om examinationsuppgift ges på kursens Moodle-sida.
Alla närstudietillfällen är obligatoriska att delta i. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgift enligt instruktioner på kursens Moodle-sida. Överenskommelse om deadline för inlämning av examinationsuppgiften görs vid första närstudietillfället. Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre. Eventuella kompletteringar görs vid behov enligt examinators anvisningar. Kompletteringar kan göras två gånger.
Närstudier, övningar på Campus Alere (Vasa) eller Allegro (Jakobstad) våren 2023.
Kursen består av 5 sp = 135 h arbete.
Närstudietillfällen (föreläsningar, övningar, simulering) 15 h
Självständiga studier, arbete i par (övning med utvecklingssamtal) och examinationsuppgift sammanlagt 120 h.
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå.
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till arbetslivet och praktiskt ledarskap.
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och koppla sina teoretiska kunskaper till arbetslivet och praktiskt ledarskap. Studerande visar engagemang i sin uppgift.