Susanne Jungerstam
Björklund, C. 2015. Pre-primary school teachers' approaches to mathematics education in Finland. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 4 No.2. 2015. Sidorna 69-92.
Björklund, C, Nilsen, M & Pramling Samuelsson, I. 2016. Berättelser som redskap för att föra och följa resonemang. Ingår i Journal of Early Childhood Education Research. Vol.12(5). Sidorna 1-18.
Bäckman, K. 2015. Matematiskt gestaltande i förskolan. Åbo: Åbo Akademis förlag. Doktorsavhandling.
Gammelgård. L. 2015. Tänk språk! Språkstrategi för dagvården. Svenska Kulturfonden.
Hofslundsenge m.fl. 2020. The literacy environment of preschool classrooms
in three Nordic countries: challenges in a
multilingual and digital society. Early child development and care. 190:3, 414-427,
Svensson, A-K. Med alla barn i fokus - om förskolans roll i flerspråkiga barns språkutveckling. 2012. Ingår i:Paideia, ISSN 1904-9633, nr 4, 29-37 s. Hittas: http://hb.diva-portal.org/smash/get/diva2:869525/FULLTEXT01.pdf
Utbildningsstyrelsen. 2018. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
Pedagogisk dokumentation - vad, hur och varför? En handbok för pedagoger
Ahonen L. 2015. Varhaiskasvattajan toiminta varhaiskasvatuksen haastavissa kasvatustilanteissa
Köngäs M. 2018. Eihän lapsilla ole edes hermoja: etnografinen tutkimus lasten tunneälystä päiväkotiarjessa
Pihlaja, P, Sarlin, T & Ristkari, T. (2015) How Do Day-Care Personnel Describe Children with Challenging Behaviour? Journal Education Inquiry.Volume 6, 2015
+ annat material och litteratur på Moodle
-föreläsningar och metodverkstäder
- självstudier
- mellanuppgifter
- gruppuppgifter
- individuella examinationsuppgifter
Bedömning enligt skala 0-5.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Bedömningskriterier för metodrapport:
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- förmåga att sammanfatta relevant teori och att kunna presentera en logisk helhet
- förmåga att koppla den teoretiska kunskapen och tillämpa den i praktiken.
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn
Bedömningskriterier för individuell inlämningsuppgift:
- förmåga att identifiera barn med särskilda behov
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella
Svenska
31.08.2020 - 20.12.2020
01.08.2020 - 30.09.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Lena Storbacka-Järvinen
Utbildning till socionom
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Individuell metodrapport 3sp, deadline 8.11.2020
individuell inlämningsuppgift 2sp, deadline 30.11.2020
Tid för förverkligande 1.9-
2 närstudietillfällen. Kursintro på distans.
Se närmare anvisningar på Moodle.
Individuell metodrapport 3sp, 72,5h
Individuell inlämningsúppgift 2sp, 50h
Föreläsningar: 15h
Underkänd
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket