Lena Storbacka-Järvinen
Davidsson & Juslin 2016. Det resursstarka barnet. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/106091/Davidsson-Juslin-Det-resursstarka-barnet.pdf?sequence=1&isAllowed=y (kapitel 2.4 Mobbning bland barn s. 22-23, kapitel 5.2. Den genussensitiva barndomen s. 64-72 och kapitel 6 resursförstärkande yrkespraxis s. 73-82)
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn. (Kapitel 5.1 Det resursstarka barnet Sidorna 23-25) https://www.novia.fi/forskning/novias-publikationsserie/serie-l-laromedel v
Heikkilä 2020. Gender equality work in preschools and early childhood education setting in the Nordic countries - an empirically based illustration.
Jokikokko & Karikoski 2016. Exploring the narrative of a Finnish early childhood education teacher on her professional intercultural learning. Varhaiskasvatuksen tiedelehti.
Boberg 2017. Betydelsen av inskolning och trygghet för de yngsta i förskolan. I verket Pramling Samuelsson & Jonsson 2017. Perspektiv på omsorg, lärande och lek. Kapitel 1 (finns skannad på Moodle)
NCU 2020. Småbarnspedagogikens kvalitet i vardagen - genomförande av planer för småbarnspedagogik på daghem och inom familjedagvården. Sammanfattningar 15:2020
Seta 2019. Sukupuolen moninaisuus. Opas varhaiskasvatuksessa työskenteleville ja varhaiskasvatuksen ammattilaisille moninaisten lasten ja heidän perheidensä kohtaamisesta https://www.dropbox.com/s/pina1x952cjbamu/Opas_varhaiskasvattajille2019.pdf?dl=0
OBS! svensk version på kommande!
Stoor-Grenner M & Kirves L. (2010) Mobbar även små barn? Helsingfors: Folkhälsan &
Mannerheims barnskyddsförbund. Tillgänglig https://www.yumpu.com/sv/document/read/20278886/mobbar-aven-sma-barn-buu-klubben
+ annat material som laddas på kursens Moodle-sida
- Föreläsningar, workshops, självstudier, hemtent
Svenska
05.04.2021 - 06.06.2021
15.11.2020 - 04.04.2021
Institutionen för hälsa och välfärd
Lena Storbacka-Järvinen
Teman för kursen:
- Mångkulturellt arbete
- Genusfostran och jämnställsställdhetsfostran
- Mobbningsförebyggande arbete
- Mjuklandning
- Resursförstärkande arbete inom småbarnspedagogiken
Utbildning till socionom
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Hemtent 2sp
Närvaro i föreläsningar och förhandsuppgift 1sp
Tid för förverkligande 5.4-4.6.2021
Föreläsningar och förhandsuppgift 27,5h
Hemtentamen och självstudier 55 h
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket