Stefan Granqvist
Föreläsarens anvisade studiematerial i Moodle. Mestadels online-tutorials.
Mathcad- delen har en egen Moodlekurs.
Projekt, lektioner, övningar, diskussioner, återkoppling och feedback.
Kursen bedöms med två delvitsord, ett vitsord för projektarbeten och ett vitsord för Mathcad-delen.
Sedan ges ett vägt medeltal som vitsord för hela kursen ( 5 sp )
Office-delen :
Genom att utföra projektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
För deltagande i projektarbeten ges följande poäng:
• Underkänt = 0p (Om arbetet helt tydligt är halvgjort, om delar fattas)
• Godkänt = 1p (Ett bra arbete)
• Utmärkt = 2p (Kräver egna initiativ, kreativitet, entusiasm)
Godkänt deltagande i ett feedback-tillfälle (konstruktiv, detaljerad) = 1 poäng
Godkänd självutvecklingsaktivitet (seriös, analytisk) =1 poäng
Poäng Resultat
29->33 = 5
27->28 = 4
25->26 = 3
23->24 = 2
21->22 = 1
I Mathcad-delen : En tent med max 30 p, där 10 p krävs för godkänt.
Vitsordsskala :
10 p = 1
14 p = 2
18 p = 3
22 p = 4
26 p = 5
Svenska
26.08.2019 - 15.12.2019
16.08.2019 - 30.09.2019
Vasa
Ing-Britt Rögård, Mikael Ehrs
Office-delen av kursen ger 4 sp - man måste också läsa 1 sp MathCad-kurs för att få sammanlagt 5 sp för kursen Tillämpade dataverktyg enligt läroplanen.
Utbildning i produktionsekonomi
Vasa, Wolffskavägen 33
0.00 sp
4.00 sp
H-5
Office-delen av kursen går att göra utan närvaro i klass - man gör projekten på egen hand och kan utföra självutvecklingsaktiviteter istället för feedbacktillfällen (se mer om dessa i Moodle).
I Mathcad- delen rekommenderas närvaro.
Genom att utföra veckoprojektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
Den första inlämningslådan stängs automatiskt kvällen före veckans lektion. Arbeten som lämnats in här poängsätts inom en vecka. Den andra inlämningslådan fortsätter vara öppen tills kursen börjar på nytt nästa år (då nollställs alla gamla poäng). Dessa inlämningar poängsätts inom en månad.
Kursvitsord inom en vecka efter sista projektet, eller inom en månad efter sista inlämningen.
Mathcad-delen examineras med en tentamen.
Tid: Se kurskalendern (i Peppi) för kursschema
Plats: Novia-Vasa-Teknik eller online (Moodle)
Studeranden förväntas lägga samanlagt 10 timmar arbete per vecka på kursen för att nå upp till de europeiska målen om 25-30 timmar arbete per erhållen studiepoäng. 2-4 timmar närundervisning (eller motsvarande mängd tid lagd på att studera onlinematerial och göra självutvecklingsaktiviteter) och 8-6 timmar arbete på egen tid.
Vecka Projekt
1 E-mail, kursanmälningar, skolans administrativa system, wifi, moodle, onedrive, etc.
2 Microsoft Office och Microsoft O365-verktygen
3 Avancerad Word
4 Powerpoint
5 Excel – formler och funktioner
6 Excel – grafer och sortering av data
7 Excel – regressionsanalys och ekvationslösning
8 Excel – pivottabeller och grafer, Makron, inspelade makron
9 Excel – inputbox, messagebox och Chatbot
10 Excel – offset-funktioner och loop
11 Introduktion till Access
12 Sammanfattning
Mathcad - separat kursdel
Otillräckliga kunskaper och/eller kursprestation för att uppnå vitsord 1
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer i Mathcad
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter i MathCad