Kaj Rintanen
Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.
Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter
Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.
Svenska
29.08.2022 - 27.11.2022
15.06.2022 - 11.09.2022
Institutionen för teknik och sjöfart
Mats Borg, Jan Berglund
Utbildning i maskin- och produktionsteknik
Vasa, Wolffskavägen 33
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Period 1-2, läsår 2022-2023.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.
Period 1-2: 30.8.2022 - 24.11.2022, Vasa
Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.
- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem