Christine Alm
Amningshandledning obligatorisk litteratur:
Imetys. THL. https://thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/imetys
Hakulinen, T. M.fl. 2017. Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 20182022. THL.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135535/Ohjaus%20242017%20netti%2020.3.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Hannula, L m.fl. 2010. Amningsrådgivning till mammor of familjer under graviditet och förlossning samt efter förlossning - vårdrekommendation för vårdpersonal.
http://www.hotus.fi/system/files/Imetysohjaus_sum_sve.pdf
Kylberg, E., Westlund, M. & Zwedberg, S. 2014. Amning i dag. Gothia.
THL. 2016. Tillsammans kring matbordet - kostrekommendationer till barnfamiljer. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130021/KIDE27_RUOTSI_WEB.pdf?sequence=1,
Referenslitteratur: amningshandledning
Deufel, M. & Montonen, E. 2010. Onnistunut imetys. Duodecim.
Koskinen, K. 2008. Imetysohjaus. Edita.
Pullonpyörittäjän opas. Väestöliitto.
https://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/46fe260998abe5b1cf3df0795bd95853/1589614861/application/pdf/9038279/Pullonp%C3%B6yritt%C3%A4jien%20opas%202018.pdf
Aktuella artiklar
Webbsidor som t.ex. Hälsobyn (https://www.terveyskyla.fi/naistalo/sv/graviditet-och-f%C3%B6rlossning/amning), Imetyksen tuki (https://imetys.fi/) , Amningshjälpen https://www.amningshjalpen.se/)
Litteratur resursförstärkande hälsovårdararbete
Kauhanen, J. mfl. 2018. Kansanterveystiede.
Andersson,I; & Ejlertsson.2013. Folkhälsa som tvärvetenskap, möten mellan ämnen. Studentlitteratur.
Brulde, B. 2011. Folkhälsoarbetets etik. Studentlitteratur.
Haarala, P; Honkanen,H; Mellin, O-K;& Tervaskanto- Mäentausta, T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita.
Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2010. Etiikka hoitotyössä.
Rotko,T; Kauppinen,T& Palojärvi,E. 2014. Kuntaan elinvoima ja kuntalaisille hyvinvointia eriarvoisuutta vähentämällä.
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning,
https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus,
http://www.julkari.fi/handle/10024/79924,
Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke. Natur och kultur.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården. Studentlitteratur.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke. Liber
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet. Studentlitteratur.
Berglund,M. &Ekebergh, M. (red.).2015. Reflektion i lärande och vård, en utmaning för sjuksköterskor. Studentlitteratur.
Europa kommissionen. Sähköisen terveydenhuollon toimintasuunnitelma 2012–2020 innovatiivista terveydenhuoltoa 21-vuosisadalle.
Eriksson, H. & Majanen,P. 2012. Patient.nu. Med världen som hälsoleverantör och vårdcoach. Studentlitteratur.
Gard,G. & Melander Wikman, A. (red.).2012. E-hälsa-innovationer, metoder, interventioner och perspektiv. Studentlitteratur.
KlangSöderqvist,2013. Patientundervisning. Studentlitteratur.
Pilhammar,E. (red.),2013. Pedagogik inom vård och handledning. Studentlitteratur.
Sävenstedt,S., Zingmark,K. &Sävenstedt,G.,2007. E-hälsa i vård och omsorg, etik och praktik. Studentlitteratur.
Tveiten, S.,2011. Yrkesmässig handledning-mer än ord. Studentlitteratur.
Referenslitteratur metodböcker:
Barth, T; & Näsholm, C. 2006. Motiverande samtal. MI att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor. Studentlitteratur.
Dolfe, A. 2007. Konsten att få människor att vilja anstränga sig. Om salutogent motivationsarbete.
Eriksson,E & Arnkil, T.2006 Ta upp oron. En handbok i tidiga dialoger. Stakes, handböcker 64
Killén, K. 2011. Professionell utveckling och handledning, ett yrkesövergripande perspektiv. Studentlitteratur.
Kostenius,C & Lindqvist, A-K. 2009. Hälsovägledning. Från ord till handling. Studentlitteratur.
Kyngäs, Kääriäinen, Poskiparta, Johansson, Hirvonen & Renfors. 2007. Ohjaaminen hoitotyössä. WSOY.
Pietilä, A-M (toim).2004. Terveyden edistäminen. Uudistuvat työmenetelmät.
Pietilä, A-M (toim).2010. Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. WSOY.
.
Lagar, förordningar och strategier
Förordning 2011/338 om rådgivningsverksamhet, skol- och studerandehälsovård samt förebyggande mun- och tandvård för barn och unga. Finlex.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/71958
SHM. 2006:19 Terveyden edistämisen laatusuositus.
SHM. 2014:18. Screening i Finland 2014. Nuläge för screening inom hälso- och sjukvården framtidsutsikter
https://thl.fi/sv/web/invandrare-och-kulturell-mangfald
Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter 2013-2018 (Terveydenhoitaja, Hoitotiede mfl.)
.
Kursinformation
Självstudier, flipped learning, föreläsningar. Inför vissa föreläsningar får studerande material
att läsa in sig på, alternativt delas materialet ut under föreläsningen.
Amningshandledning: föreläsningar, case, demonstrationer, praktiska övningar, simulering.
Läkemedelsräkning ; Självstudier, övning och examination hösten 2020
Första hjälpen . Föreläsningar, övningar. Kursen förverkligas våren 2021
Amningshandledning: Närvaro vid föreläsningarna och simulering 100 %: gk/uk. Rapport: substanskunskap, förmåga att använda sig av den teoretiska kunskapen, självreflektion: 1-5/uk. Amningshandledning i praktiken: gk/uk
Skriftlig parrapport, bedömning 1-5/uk
Bedömning: substanskunskap (se kompetenserna och innehåll i de angivna kurserna), integrering av teoretisk och praktisk kunskap
Läkemedelsräkning. Den skriftliga individuella tenten i läkemedelsräkning bedöms gk/uk. Svaren måste vara korrekt räknade till 100 % för att bli godkänd. Vid frånvaro från föreläsningar tar studerande själv reda på vad som behandlats på lektionen och övar på egen hand.
Första hjälpen . Närvaro vid föreläsning och övningar 100%.
Svenska
26.08.2020 - 06.06.2021
01.08.2020 - 25.08.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Christine Alm, Pia Liljeroth
Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Amningshandledning: obligatorisk närvaro på föreläsningar och simulering
Smågruppsarbete , skriftlig parrapport och seminarium
Kurserna Resursförstärkande hälsovårdararbete, Hälsovårdarabete med den väntande familjen och Hälsovårdarabete med barnfamiljen examineras tillsammans i form av en parrapport.
Studerande väljer (parvis) ett tema (t.ex. sömn, missbruk) och en metod (t.ex. motiverande samtal, resursförstärkande handledning) inom kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete. Temat och metoden ska synliggöras och tillämpas på den gravida familjen och i barnfamiljen (inom kurserna Hälsovårdarabete med den väntande familjen och med barnfamiljen). I rapporten ska fokus ligga på förebyggande och hälsofrämjande arbete, Tema- och parindelning görs på Moodle i kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete.
Rapporten ska basera sig på kurslitteraturen, relevanta nätsidor samt minst 3 vetenskapliga artiklar (en per kurs).
Läkemedelsräkning ,skriftlig examination. Hösten 2020.
Första hjälpen . Kursen förverkligas våren 2021.
Amningshandledning. Närvaro vid föreläsningarna och simulering 100 %: gk/uk
Rapport: substanskunskap, förmåga att använda sig av den teoretiska kunskapen, självreflektion: 1-5/uk. Amningshandledningen i praktiken gk/uk.
Skriftliga parrapporten laddas upp på Moodle (under kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete) senast fredagen den 25 september kl. 12.00.
Rapporten presenteras på seminarium v. 40. Seminariets upplägg laddas upp på Moodle efter deadline.
Läkemedelsräkning examination hösten 2020
Första hjälpen. Examination i form av slutövning våren 2021.
Åbo 28.8- 5.11.2020
Amningshandledning 27 h
Undervisning 26h
Första hjälpen 8h
Examination parrapport 4 h
Självstudier :35h
Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas fragmentariskt.
Litteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Brister i den tekniska utformningen.
Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas kort.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas mångsidigt.
Litteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.