Minna Syrjäläinen-Lindberg
Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
Backman, G. ((ed) 2012. The right to health. Studentlitteratur.
Beaglehole, R., Bonita & Kjällström T, 2010. Grundläggande epidemiologi
Brulde, B. (red). 2011. Folkhälsoarbetets etik. Lund.
Brulde B & Tengland P-A. 2003. Hälsa och sjukdom - en begreppslig utredning. Studentlitteratur.
Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., Tengelin, E. 2015. Jämlik vård. Studentlitteratur.
Edling, C., Nordberg G., Albin, M., Nordberg, M. 2019. Arbets- och miljömedicin - en lärobok om hälsa och miljö. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Kauhanen mfl. Kansanterveystiede. 2013. Sanoma Pro. helsinki.
Mussalo-Rauhamaa, H., Pekkanen, J. & Tuomisto, J. 2019. Ympäristöterveys.(inte utkommit ännu i maj)
Pellmer, K., Wramner, B., Wramner, K. 2012 Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.
Svanström, L. 2012. En introduktion till Folkhälsovetenskap. Studentlitteratur
www.thl.fi
www.stm.fi
https://ec.europa.eu/health
www.who.int
Lektioner
Självstudier
Smågruppsarbete
Seminarium
Skriftlig smågruppsuppgift och seminarium bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier:
Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter: att inom hälsovårdararbetet beakta olika hälsofrämjande och -hindrande miljöfaktorer samt förmåga att samarbeta i special- och undantagssituationer med andra sakkunniga inom miljöhälsovården och folkhälsoarbetet.
Studerande påvisar ett professionellt förhållningssätt: att kunna analytiskt och kritiskt reflektera över sina egna och andras yrkeskunskaper och professionellt förhållningssätt samt ta emot och ge konstruktiv feedback
Studerandes presentationsförmåga: att kunna i den skriftliga och i den muntliga presentationen följa god vetenskaplig praxis
Svenska
26.08.2019 - 23.10.2019
16.08.2019 - 30.09.2019
ÅboRaseborg
Bodil Julin
Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
1.00 sp
H-5
Skriftlig smågruppsuppgift och seminarium
Skriftlig smågruppsuppgift lämnas in före seminarium
Seminarium v 37
Campus Åbo, höstterminen 2019
Lektioner 9 h
Självstudier 38 h
Smågrupp 3 h
Seminarium 4 h
Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande
Studerande svarar på det valda temat på basen av kurslitteratur men har inte förmåga att använda annat material eller göra egna reflektioner. Studerande kan beskriva miljöhälsovården och hälsovårdarens uppgifter men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och hälsovårdarens uppgifter. Studerande har ytliga kunskaper i folkhälsovetenskap och miljöhälsovård och tillämpningen är svag.
Studerande svarar på det valda temat på basen av kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är inte mångsidigt. Studerande kan beskriva miljöhälsovårdens betydelse för individer och grupper och hälsovårdarens uppgifter. Studerande har grundläggande kunskaper i folkhälsovetenskap, miljöhälsovård och kan göra i viss mån göra egna reflektioner
Studerande svarar på en djupgående nivå på det valda temat och använder mångsidigt kurslitteratur samt andra evidensbaserade källor. Studerande kan beskriva miljöhälsovårdens betydelse för individer och grupper och relatera de olika delarna av processen till varandra och hälsovårdarens uppgifter. Studerande har goda kunskaper i folkhälsovetenskap, miljöhälsovård och kan göra egna mångsidiga reflektioner.