Minna Syrjäläinen-Lindberg
SHM 2012/980. Lagen om stödjandet av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovård för äldre.
Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen 2017-2019
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80133/07_2017_Laatusuositusjulkaisu_sv_kansilla.pdf
SHM 2007:16. Kvalitetsrekommendation för främjandet av hälsa.
Diabetesliitto. Diabetesbarometri. 2019
https://www.cancerforeningen.fi/organisationen/cancerforeningen-i-finland/
Sinervo,L.& Hietapakka, L. 2013 Työttömien terveyspalvelut. Valtakunnallisen terveyskeskuskyselyn 2013 tulokset.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110751/URN_ISBN_978-952-302-049-8.pdf?sequence=1
https://stm.fi/sv/halsotjanster-for-arbetslosa
Eide, H. 2009. Omvårdnadsorienterad kommunikation: relationsetik, samarbete och konfliktlösning.
Edling, C. Mfl. (red.) 2019. Arbets- och miljömedicin. Studentlitteratur
Haarala et al. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen.
SHM. Publikation 2017:2. Hälsa i arbetet 2025- Arbetsförmåga och hälsa genom samarbete.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79474/02_2017_SR_principbeslut_TT2025_ruotsi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hakanen, J. et al. Upptäck dina kraftkällor: ABC i arbetshälsa.
Hakanen, J. 2011. Työn imu. TTL, https://www.ttl.fi/wp-content/uploads/2018/09/TTL_tyonimu.pdf
http://fysioterapi.se/wp-content/uploads/TEMA_Mobbning_pa_jobbet_Fysioterapi_6-18_s20-25.pdf,
Helldán, Helaskorpi. 2014. Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys.
Härmä,M.mfl. 2017. Hyvinvointia vuorotyöhön. Työterveyslaitos.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135639/Hyvinvointia%20vuorotyohon.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Martimo, K-P, Uitti, P, Antti-Poika M. 2018. Työstä terveyttä. Duodecim
Michelsson, T, Rejula, K, Ala-Mursula L, Räsänen, K, Uitti J. 2018. Työelämän perustietoa. Duodecim
Manka M-L mfl. Työn iloa ja imua työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikalla.
https://kuntoutussaatio.fi/files/391/tyhyopas_lopullinen.pdf
Rautio,M & Michelsen,T. 2013. AFM: så här använder du arbetsförmågeindex och enkäten. Arbetshälsoinstitutet.
Taskinen mfl. 2011. Terveystarkastukset työterveyshuollossa. TTL
Uitti, J.(red.) 2016. God företagshälsovårdspraxis. Arbetshälsoinstitutet
Juutilainen 2004. Työterveyshoitajan käsikirja.
Pietiläinen,R. 2003 Työturvallisuuslaki:soveltamisopas TTL
SHM. 2013:14. Osaajia työterveyshuoltoon! Työterveyshuollon koulutuksen turvaaminen ja osaamisen vahvistaminen.
Lagen om företagshälsovård 1383/2001
Lagen om företagshälsovård- handbok för tillämpning SHM.
Arbetarskyddslagen 738/2002
Hälso- och sjukvårdslagen 1326/2010
Arbetslagstiftning 2011
www.isok.fi/materiaali/.../Ismo_loppuraportti.pdf
https:www.suntarbetsliv.se/forskning/konflikter-och-kommunikation/langsiktigt-lakande-efter-mobbning-behovs/
http://ekirjasto.kirjastot.fi/sivustot/miesklinikkacomwww.tth.fi
www.tyosuojelu.fi
www.aluehallintovirasto.fi
kunnat.net
http://www.tyoelama2020.fi/sv,
https://www.thl.fi/fi/web/maahanmuuttajat-ja-monikulttuurisuus/maahanmuuttajien-osallisuus-ja-kotoutuminen/tyoelama,
1. Kursintroduktion 16.1.2020
2. Självstudier
3. Pararbete 3x3h, skriftlig rapport och seminarium.
4. Föreläsningar:
1. Skriftlig individuell hemexamination: substanskunskap (se kompetenser och innehåll) Bedömning 1-5/uk. Skriftlig feedback.
2.Parrapport: substanskunskap (se kompetenser och innehåll) Bedömning 1-5/uk. Skriftlig feedback.
Svenska
01.01.2020 - 31.07.2020
01.12.2019 - 31.12.2019
Institutionen för hälsa och välfärd
Christine Alm
Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
1.00 sp
H-5
1. Smågruppsarbete 3x3h, skriftlig rapport och seminarium
2. Skriftlig individuell hemexaminationefter avslutad praktik. Omtent
3. Aktiv närvaro vid föreläsningar
1. Smågruppsarbete 3x3h, skriftlig rapport inlämning 5.3 kl. 12 samt seminarium (1sp)
2. Skriftlig individuell hemexamination 7.4 efter avslutad praktik ( 3sp) Omtent 17.4 och 8.5.
Åbo Campus Henriksgatan 7 16.1- 7.4.2020
Undervisning 30h
Smågruppsarbete och seminarium 15h
Skriftlig hemexmination 4h
Självstudier 57h
Skriftlig hemexamination
Studerande svarar endast delvis på examinationens frågeställningar och använder inte kurslitteratur och andra evidensbaserade källor och användning av materialet är på en ytlig nivå. Studerande beskriver men kan inte reflektera kring vuxnas och arbetsföras hälsa i relation till vuxen-och företagshälsovård. Studerande har mycket ytliga kunskaper inom vuxen-och företagshälsovård och kan inte tillämpa sin kunskap
Skriftlig parrapport
Den skriftliga rapporten är inte logiskt uppbyggd och temat är oklart. Rapporten följer inte Yh Novias skrivanvisningar. Innehållet i rapporten baserar sig inte på aktuella vetenskapliga forskningar, artiklar och annan aktuell litteratur. Kopplingen till lagar, direktiv, förordningar, andra styrdokument är obefintlig. Kopplingen till vuxenhälsovård/företagshälsovård är otydlig
Skriftlig hemexamination
Studerande svarar på examinationens alla frågeställningar och använder kurslitteratur samt andra evidensbaserade källor men användning av materialet är på en ytlig nivå. Studerande kan beskriva och reflekterar delvis kring vuxnas och arbetsföras hälsa i relation till vuxen- och företagshälsovård. Studerande har ytliga kunskaper inom vuxen och företagshälsovård och kan tillämpa sin kunskap på en mycket ytlig nivå
Skriftlig parrapport
Den skriftliga rapporten är inte logiskt uppbyggd och det valda temat är inte tydligt uttalat. Rapporten följer delvis Yh Novias skrivanvisningar. Innehållet i rapporten baserar sig inte på aktuella vetenskapliga forskningar och artiklar samt på lagar, direktiv, förordningar, andra styrdokument och annan aktuell litteratur med koppling till vuxenhälsovård/företagshälsovård. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.
Skriftlig hemexamination
Studerande svarar på examinationens alla frågeställningar och använder kurslitteratur samt andra evidensbaserade källor men användning av materialet är inte mångsidigt. Studerande kan beskriva och reflektera kring vuxnas och arbetsföras hälsa i relation till vuxen- och företagshälsovård. Studerande har grundläggande kunskaper inom vuxen- och företagshälsovård och kan tillämpa dem
Skriftlig parrapport
Den skriftliga rapporten är logiskt uppbyggd och utgår från ett relevant och uttalat tema. Rapporten skrivs enligt Yh Novias skrivanvisningar. Innehållet i rapporten baserar sig på bearbetade aktuella vetenskapliga forskningar och artiklar samt på lagar, direktiv, förordningar, andra styrdokument och annan aktuell litteratur med koppling till vuxenhälsovård/företagshälsovård. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid
Skriftlig hemexamination
Studerande svarar mångsidigt på examinationens alla frågeställningar och använder på ett tydligt och relevant sätt kurslitteratur samt andra evidensbaserade källor och användningen av materialet är mångsidigt. Studerande kan på en fördjupad nivå beskriva och reflektera kring vuxnas och arbetsföras hälsa i relation till vuxen- och företagshälsovård. Studerande har fördjupade kunskaper inom vuxen- och företagshälsovård och kan tillämpa dem.
Skriftlig parrapport
Den skriftliga rapporten är logiskt uppbyggd och utgår från ett relevant och tydligt uttalat tema. Rapporten skrivs enligt Yh Novias skrivanvisningar. Innehållet i rapporten baserar sig på mångsidigt bearbetade aktuella vetenskapliga forskningar och artiklar samt på lagar, direktiv, förordningar, andra styrdokument och annan aktuell litteratur med koppling till vuxenhälsovård/företagshälsovård. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.