Minna Syrjäläinen-Lindberg
Ledarskap
Russberg, A. & Angelis, J. 2018. Piska eller morot? Change management för hållbara beteendeförändringar. Studentlitteratur
Rosengren, K. 2014. Vårdledarskap. Att utveckla och förbättra framtidens vård och ledarskap. Studentlitteratur.
Nordström, G (red). 2014. Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård. Studentlitteratur.
Lueddeke, G.R. 2016. Global population health and well-being in the 21st century. Springer.
Lundqvist Coey, Å. 2018. Samspel och rävspel - ideal och verkligenhet på jobbet. Vulkan.se. Riga.
Tuominen, C. 2018. Johda tunteita. Menesty työelämässä. Tammi. Helsinki.
Puro, L. Painonne arvosta kultaa. Terveydenhoitajaliitto terveydenhoitajatyön puolustajana.
Karlsson, S., Sandelin, E. 2018. Sjuksköterskans ledarskap i kommunens hemsjukvård -
En litteraturstudie. Examensarbete - magisternivå. Vårdvetenskap vid akademin för vård, arbetsliv och välfärd 2018:40
Hommel, A., Andersson, Å. 2018. Kvalitetsutveckling inom omvårdnad. Sjukskötarens professionella ansvar. Studentlitteratur
Peng, L. 2018. Transformational Leadership Research in China (2005-2015). Chinese Education & Society. Sep/Oct2018, Vol. 51 Issue 5, p372-409. 38p.
Jambawo, Sharon. 2018. Transformational leadership and ethical leadership: their significance in the mental healthcare system. British Journal of Nursing. 9/20/2018, Vol. 27 Issue 17, p998-1001. 4p.
Etik
Arlebrink, J. 2013. Grundläggande vårdetik- teori och praktik. Studentlitteratur
Christoffersen, S-A. (red) 2017. Professionsetik. Gleerups.
Henriksen, J-O & Vetlesen, A. 2013. Etik i arbete med människor. Studentlitteratur
Olivestam, C E& Thorsen Håkan. 2012. Etik och människans livsvillkor. Liber.
Ryynänen, O-P& Myllykangas, M. 2000. Terveydenhuollon etiikka:arvot monimutkaisuuden maailmassa. WSOY:
Sandman,L&Kjellström,S. 2018. Etikboken:etik för vårdande yrken. Studentlitteratur
Stryhn, H. 2007. Etik och omvårdnad. Studentlitteratur.
Verksamhetschefens etiska kompetens
Falkenström, E. 2012. Om identifiering och hantering av intressekonflikter i hälso- och sjukvården
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:545082/FULLTEXT01.pdf
Blended learning
aktiv medverkan vid föreläsningarna (gk/uk)
aktiv medverkan vid pararbeten (gk/uk)
inlämning av rapport (gk/uk)
Svenska
01.01.2020 - 31.07.2020
01.12.2019 - 31.12.2019
Institutionen för hälsa och välfärd
Christine Alm, Anne Nummela
Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
Godkänd/Underkänd
aktivt deltagande vid föreläsningarna
sammanfattning och presentation av litteratur inom etik
presentation av ett etiskt dilemma
aktiv medverkan i pararbete och seminarium
seminarium 15.5.2020
Våren 2020, Åbo
föreläsningar 17 h
pararbete och självstudier 58 h
seminarium 6 h
ledarskap inom hälsovårdararbete
etiska principer inom hälsofrämjande arbete
strategier för att uppnå välfärd
verksamhetsprogram
ledarskap och kvalité
inre motivation och inre ledarskap
självständigt hälsovårdararbete
arbetssamfundets välmående och utveckling
arbetshandledning
hälsovårdaren som professionell samhällspåverkare
aktuella utmaningar i samhället och samhällelig påverkan
politisk påverkan
utvecklande av hälsovårdstjänsternas kvalitet och effektivitet
Förmåga att tillämpa etisk yrkeskunskap i analysen och beslutsfattningen vid ett yrkesetiskt dilemma; substanskunskap och informationssökning.
Förmåga att analysera förverkligandet av etiska principer i sitt arbete, i arbetssamfundet och inom sjukvårdsarbetet.
Förmåga att undersöka, utvärdera och utveckla det egna arbetet genom evidensbaserad kunskap.
Förmåga till tillämpning: kunna på basen av ett verklighetsbaserat eller fiktivt case sammanställa en beskrivning på en situation inom hälsovårdsarbete, där de yrkesetiska principerna står mot varandra, analysera situationen och de faktorer som påverkat situationen samt med hjälp av relevant litteratur och forskningsresultat (minst 4 st.), ge förslag om hur situationen borde ha hanterats för att förebygga och för att lösa det etiska problemet.
Professionellt förhållningssätt: kunna analytiskt och kritiskt reflektera över sina egna och andras yrkeskunskap och professionellt förhållningssätt samt att ta emot och ge konstruktiv feedback.
Presentationsförmåga: kunna i den skriftliga och i den muntliga presentationen följa god vetenskaplig praxis.