Daniela Sundell
Litteraturtips:
- Cullberg, J. (2011) Kris och utveckling. Natur och kultur (finns även äldre upplagor)
- Dyregrov, A. (2002) Katastropfpsykologi. Studentlittteratur
- Dyregrov, A. (2010) Barn och Trauma. Studentlitteratur
- Hammarlund, C-O. (2012) Bearbetande samtal. Krisstöd, avlastningssamtal, stress- och konflikthantering. Andra reviderade uppl. Natur och Kultur
- Hedrenius, S. & Johansson, S. (2013) Krisstöd vid olyckor, katastrofer och svåra händelser: att stärka människors motståndskraft
- Kuhanen C. m.fl. 2010. Mielenterveys hoitotyö.
- Psykosociala föreningen sympati (2017) Hitta Knuten-fragment och livsberättelser
- Skärsäter I. (red). 2010. Omvårdnad vid psykisk ohälsa.
- Vuorilehto M, Larri T, Kurki M. & Hätonen H. 2014. Uudistuva mielenterveystyö.
- Worden, J.W. (2006) Sorgerådgivning och sorgeterapi: en bok för alla som möter och vill hjälpa sörjande
- Handbok för beredskapsplanering inom socialväsendet. Social och hälsovårdsministeriets publikationer 2008:13 (finns på nätet)
- Psykosocialt stöd och tjänster vid traumatiska situationer. Handbok för kommuner och samkommuner. Social och hälsovårdsministeriets publikationer 2009:23 (finns på nätet)
- Handbok i säkerhetsplanering för verksamheter inom social- och hälsovården. Social- och hälsovårdsministeriets handböcker 2005:14, Helsingfors 2005 (finns på nätet)
FinFami – järjestö mielenterveysomaisten asialla. https://finfami.fi/
Mielenterveyden keskusliitto. http://mtkl.fi/
STM/Mentalvårdstjänster. http://stm.fi/sv/mentalvardstjanster
Suomen Mielenterveysseura. https://www.mielenterveysseura.fi/fi
THL/Psykisk hälsa. https://www.thl.fi/fi/web/psykisk-halsa
https://www.mielenterveystalo.fi/
Psykosociala förbundet https://www.fspc.fi/
Föreläsningar, grupparbeten och studiebesök
1. Individuell instuderingsuppgift (uk/gk) + grupparbete med seminarier (psykisk ohälsa och mentalvård) 2 sp (gruppvis bedömning1-5)
- Professionellt och etiskt förhållningssätt
- Teoretisk sakkunskap och tillämpning av den i det egna caset
- Aktivitet och eget ansvar i grupparbet och vid seminariet
2 Obligatorisk närvaro (gk/uk) (18.1 kl. 10.15-12 workshop, verkstadsarbete 14-15.2.2022) och Moodletent (krisarbete och beredskapsplanering) 1.3.2022 (bed. 1-5). 1 sp
- Professionellt och etiskt förhållningssätt
- Aktivt deltagande
- Teoretisk sakkunskap
Svenska
17.01.2022 - 01.03.2022
15.11.2021 - 17.01.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Minna Syrjäläinen-Lindberg, Daniela Sundell
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
1. Individuell instuderingsuppgift inlämnas 31.1.2022, bed GK/UK, examinator Minna-Syrjäläinen Lindberg (behöver vara godkänd för att få fortsätta med gruppuppgiften) + grupparbete (obligatorisk närvaro den 2.2 och 10.2) med seminarier den 11.2.2022, (bed 1-5), examinator Minna Syrjäläinen-Lindberg och Daniela Sundell, 2 sp
2 Obligatorisk närvaro (18.1 kl 10.15-12 workshop, verkstadsarbete 14-15.2.2022) och Moodletent 1.3.2022 (bed 1-5), examinator: Daniela Sundell, 1 sp
17.1-1.3.2022
Utbytesstuderande deltar i workshop den 18.1.2022
Föreläsningar 8 h (MS-L) + lektioner 6 h (DS) + studiebesök 4 h (DS)
Arbete i grupp 11 h + 8 h
Seminarier 4 h (MS-L)+ verkstad 4 h (DS)
=45 h
Självstudier 36 h
1.1 Individuell instuderingsuppgift (uk/gk)
1.2 Grupparbete med seminarier:
Uppnår inte kriterierna för vitsord 1/ Powerpoint presentationen är inte inlämnad enligt given tidtabell
2.2 Obligatorisk närvaro (gk/uk)
- studerande har inte aktivt deltagit i de obligatoriska delarna eller gjort angivna kompensationsuppgifter
2.2 Moodletent:
- Moodletenten fyller inte kriterierna för vitsord 1. Underkänd moodletent görs om enligt överenskommen tidtabell.
1. Grupparbete med seminarier
- svarar ytligt på uppgiftens frågeställningar
- Powerpoint presentaionen är nöjaktigt sammanställd
- presentaionen baserar sig på få källor
- alla gruppens deltagare bidrar till det gemensamma arbetet och gruppens framförande
- gruppen kan svara på ställda frågor
- professionellt förhållningssätt
2. Moodletent
Studerande svarar endast delvis eller ytligt på de ställda frågorna med stöd av fackkällor. Uppgiften har delvis relevant innehåll och tillämpningen beskrivs ytligt och ensidigt.
1. Grupparbete med seminarier
- svarar relevant på uppgiftens frågeställningar
- Powerpoint presentationen är välsammanställd
- presentationen baserar sig på mångsidiga källor
- alla gruppens deltagare bidrar till det gemensamma arbetet och gruppens framförande
- gruppen kan svara på ställda frågor och reflekterar kring temat
- professionellt förhållningssätt
2. Moodletent
Studerande svarar bra på de ställda frågorna med stöd av relevanta fackkällor. Uppgiften har relevat innehåll och tillämpningen är beskriven.
1. Grupparbete med seminarier
- svarar uttömande på uppgiftens frågeställningar
- Powerpoint presentationen är välsammanställd och kreativ
- presentationen baserar sig på mångsidiga och aktuella källor
- alla gruppens deltagare bidrar till det gemensamma arbetet och gruppens framförande
- gruppen kan svara korrekt på ställda frågor och reflekterar kring temat
- professionellt förhållningssätt
2 Moodletent
Studerande svarar mångsidigt på frågeställningar med stöd av relevanta fackkällor. Uppgiften har relevant, djupt och aktuellt innehåll och tillämpningen är tydligt och logiskt beskriven.