Eva Juslin
Instruktioner, uppgifter och examination finns på Moodle.
Litterturtips:
Laine, M. 2014. Kriminologia ja rankaisun sosiologia
Linderborg, H., Suonio, M. & Lassila, T. 2014. Sosiaalityö ja sosiaalinen tuki rikosseuraamusalalla. Finns på nätet.
Bergström, G. 2012. Kriminalitet som livsstil. Studentlittertur
Berman A.H., Farbring, C.Å. (red.) 2010. Kriminalvård i praktiken: strategier för att minska återfall i brott och missbruk
Haapasalo, J. 2008. Kriminaalipsykologia. Juva: PS-kustannus.
Villman, E. 2011. Diakonalt kriminalarbete på svenska i Åbo (Examensarbete) finns i www.theseus.fi
Iivari, J. 2006. Tuomittu maahanmuuttaja. Stakes.
Salminen, M. & Toivonen, K (toim.) 2002. Vankeinhoidon perusteet. Vankeinhoidon koulutuskeskus.
Sarnecki, J 2017. Brottslighet och samhället. Studentlitteratur
Enroos, R. 2008. Vankila lapsuudessa–lapset vankilassa. Tampereen yliopisto. Finns på nätet.
Nilsson, S och Östling, C. 2017. Kriminologi. Gleerups
Länkar:
Haaste (tidskrift), www.haaste.om.fi
Brottsofferjouren, www.rikosuhripaivystys.fi
Brottspåföljdsverket, www.rikosseuraamus.fi
Brottsrummet, www.brottsrummet.se
Institutet för hälsa och välfärd, www.thl.fi
Justitieministeriet, www.om.fi
Kriminaalihuollon tukisäätiö, www.krits.fi
KRIS Suomi ry, www.kris.fi
Portti vapauteen, www.porttivapauteen.fi
Social- och hälsovårdsministeriet, www.stm.fi
Socialporten, www.sosiaaliportti.fi
Sveriges kriminalvård, www.kriminalvarden.se
Brottpåföljdsrådet i Sverige: http://www.bra.se
Vankien omaiset VAO ry, www.vankienomaiset.fi
Vapautuvien tuki ry, www.vapautuvientuki.fi
Föreläsningar, förhandsuppgifter, studiebesök, workshops, grupparbete
1 Obligatorisk närvaro, aktivt deltagande i diskussioner, övningar och godkända förhandsuppgifter. (Bed GK/UK)
2 Individuell inlämningsuppgift 1,5 sp (bed 1-5, se bedömningskriterier)
- professionellt och etiskt förhållningsätt
- förmåga att följa instruktioner
- substanskunskaper genom användning av vetenskaplig förankrad litteratur och samhällsaktuella länkar.
- förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem
3 Gruppuppgift 0,5 sp (bedömning GK/UK):
- substanskunskap
- skriftliga delen: layout, struktur och användbarhet
- seminariet: reflektionsförmåga och kreativitet
Svenska
30.08.2021 - 30.09.2021
11.06.2021 - 30.08.2021
Institutionen för hälsa och välfärd
Daniela Sundell
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 1 sp (bedömning GK/UK)
2 Individuell inlämningsuppgift 1,5 sp (bedömning 0-5)
3 Gruppexamination 0,5 (bedömning GK/UK)
Studiebesök och utomstående föreläsare
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter. Frånvaro från obligatorisk undervisning kompenseras med givna uppgifter. Deadline 30.9.2021
2 Individuell inlämningsuppgift: Deadline 21.9.2021
3 Gruppuppexamination: Skriftlig del inlämnas 27.9 och seminarier 28.9 och 29.9.2021
30.8-30.9.2021 Åbo
Utbytesstuderande har möjlighet att deltar i workshop den 14.9 kl 9.15-12
Undervisning (föreläsningar och studiebesök) och förhandsuppgift = 27 h
Självstudier = 40,5 h
Grupparbete och seminarier = 13,5 h
Studerande har inte varit närvarande eller kompenserat obligatorisk undervisning. Förhansuppgifterna icke inlämnade eller följer inte instruktioner.
Individuell inlämningsuppgift och gruppexamination: Arbetet följer inte instruktioner eller baserar sig inte på litteratur.
1: Arbetet är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och arbetet består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning.
3: Centrala aspekter i arbetet förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Arbetet visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.
5: Arbetet baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.