Eva Juslin
Ahrne, G & Svensson, P. (2011). Handbok i kvalitativa metoder.
Backman, J. (2009). Rapporter och uppsatser. Lund: stundentlitteratur
Coughlan, M., Cronin, P. & Ryan, F. (2017). Doing a literature review in nursing, health and social care. (google scholar)
Den etiska grunden för social- och hälsovården. (2011). ETENE publikationer 33.
Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken. För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Studentlitteratur, Lund
Eriksson, L. & Wiedersheim-Paul, F. (2014). Att utreda forska och rapportera. Stockholm: Liber.
Forskningsetiska delegationen. (2012). God vetenskaplig praxis och handläggning av avvikelser från den. http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
Granskär & Höglund-Nielsen. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Stundentlitteratur.
Greenalgh, T. (2012). Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter grunden för en evidensbaserad vård. Lund: Studentlitteratur.
Henricson, M. (2017) Vetenskaplig teori och metod. Från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Stundentlitteratur
Holme, I. & Solvang, B. (1997). Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa Forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
Körner, S. & Wahlgren, L. (2012). Praktisk statistik. Lund: Studentlitteratur.
Körner, S. & Wahlgren, L. (2005). (eller nyare uppl.). Statistiska metoder. Lund: Studentlitteratur.
Lundahl, U. & Skärvad, P-H. (2011). (eller nyare uppl.). Utredningsmetodik för samhällsvetare och ekonomer. Lund: Studentlitteratur.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2011). Forskningsprocessen: kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Liber, Stockholm.
Patel, R. & Davidsson, B (2011). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteraturen
Vilkka, H. (2007). Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Gummerus, Jyväskylä.
Självstudier
Föreläsningar
Grupparbeten
Deltagande i projektdagen "Var är du" i Helsingfors 3.10.2019
Bedömning av Quiz samt distansuppgift är enligt skalan N1-B5. Kursvitsord räknas på basen av delvitsorden x sp.
Bedömning av distansuppgiften (2 sp) baseras på:
- Analysförmåga
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av metodlitteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar.
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända.
Svenska
28.08.2019 - 31.12.2019
16.08.2019 - 30.09.2019
Katarina Sandström, Susanne Davidsson, Eva Juslin, Camilla Strandell-Laine
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
1.00 sp
1.00 sp
H-5
Föreläsningar och självstudier inför Quiz 1 och Quiz 2
Distansuppgift
Deltagande i projektdagen, genomförande av intervjuer och transkribering av intervjuer
Quiz, (1 sp) Del 1 öppen på Moodle v. 37 (9.9-15.9.2019) och Del 2 öppen på Moodle v. 42 (14.10-20.10.2019)
Distansuppgift (2sp) inlämning 16.10.2019
Artiklarna inlämnade för godkännande 8.9.2019
Åbo, 28.8-16.10.2019
Projektdag i Helsingfors 3.10.2019
Föreläsningar, övningar och grupparbeten (16 h)
Deltagande i projektdagen, transkribering av intervjuer (13 h)
Självstudier inför Quiz (12 h)
Distansuppgift (40 h)
Quizen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen.
Distansuppgift:
- kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
- Metodlitteraturen används inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar.
Underkänd rapport kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse.
Quizen bedöms med under 70 % av maximalpoängen i examinationen.
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Metodlitteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Quizen bedöms med under 90 % av maximalpoängen i examinationen.
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras
- Metodlitteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god.
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
Quizen bedöms med eller över 90 % av maximalpoängen i examinationen.
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Metodlitteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
Quizen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen.
Distansuppgift:
- kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
- Metodlitteraturen används inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister.
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Underkänd rapport kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse.