Eva Juslin
Förslag på litteratur i forskningsmetodik:
Ahrne, G. & Svensson, P. red., 2015. Handbok i kvalitativa metoder. Stockholm: Liber.
Aveyard, H. (2010). Doing literature review in health and social care.
Coughlan, M., Cronin, P. & Ryan, F. 2013. Doing a literature review in nursing, health and social care. Los Angeles: SAGE Publications.
Ejlertsson G., 2014. Enkäten i praktiken. Studentlitteratur AB, Lund.
Eliasson A.,2013. Kvantitativ metod från början. Studentlitteratur AB, Lund.
Eriksson, L. & Wiedersheim-Paul, F. (2014). Att utreda forska och rapportera. Stockholm: Liber.
Granskär & Höglund-Nielsen. (2012). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Stundentlitteratur.
Halkier, B., 2010. Fokusgrupper. Malmö: Liber.
Henricson, M. (2017) Vetenskaplig teori och metod. Från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Stundentlitteratur
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P., 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Jacobsen, D. I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Johansson, A., 2005. Narrativ teori och metod: med livsberättelsen i fokus. Lund: Studentlitteratur.
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2010). Den kvalitativa Forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
Körner S. & Wahlgren S., 2015. Statistiska metoder. Studentlitteratur AB, Lund.
Körner S. & Wahlgren S., 2012. Praktisk statistik. Studentlitteratur AB, Lund.
Lundahl, U., & Skärvad, P-H., 2011. (eller nyare uppl.). Utredningsmetodik för samhällsvetare och ekonomer. Lund: Studentlitteratur.
Olsson, H. & Sörensen, S., 2011. Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
Rennstam, J., & Wästerfors, D., 2015. Från stoff till studie. Om analysarbete i kvalitativ forskning. Lund: Studentlitteratur.
Stickdorn, M., & Schneider, J., 2011. This is Service Design Thinking: Basics, Tools, Cases. USA: Wiley.
Trost, J., 2002. Att vara opponent. Lund: Studentlitteratur.
Tuulanniemi, J., 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum.
Inlärningsuppgifter, hemtent och rapport. Kursens upplägg och närmare anvisningar finns på Moodle: https://moodle.novia.fi/course/view.php?id=4550
Bedömning enligt skalan 0-5 baserat på:
- analysförmåga
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- användning av Novias skrivanvisningar
Studerande får skriftlig feedback på sina uppgifter.
Svenska
01.08.2019 - 31.12.2019
ÅboRaseborg
Pia Liljeroth
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
3.00 sp
H-5
Hemtent (1 sp) och skriftlig rapport (2 sp).
Kursens examinationer görs enligt studerandes studieplan.
26.8-31.12.2019
Kursen förverkligas helt digitalt.
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Metodlitteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Metodlitteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.