Pia Liljeroth
Ahrne, G & Svensson, P. (2011). Handbok i kvalitativa metoder. Liber.
Backman, J. (2009). Rapporter och uppsatser. Lund: Stundentlitteratur
Coughlan, M., Cronin, P. & Ryan, F. (2017). Doing a literature review in nursing, health and social care. London: Sage.
Den etiska grunden för social- och hälsovården. (2011). ETENE publikationer 33.
Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken. För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Ejlertsson G., 2014. Enkäten i praktiken. Studentlitteratur AB, Lund.
Eliasson A.,2013. Kvantitativ metod från början. Studentlitteratur AB, Lund.
Eriksson, L. & Wiedersheim-Paul, F. (2014). Att utreda forska och rapportera. Stockholm: Liber.
Forskningsetiska delegationen. (2012). God vetenskaplig praxis och handläggning av avvikelser från den. http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
Granskär & Höglund-Nielsen. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Stundentlitteratur.
Greenalgh, T. (2012). Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter grunden för en evidensbaserad vård. Lund: Studentlitteratur.
Halkier, B., 2010. Fokusgrupper. Malmö: Liber.
Henricson, M. (2017) Vetenskaplig teori och metod. Från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Stundentlitteratur
Holme, I. & Solvang, B. (1997). Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
Jacobsen, D. I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa Forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
Körner, S. & Wahlgren, L. (2012). Praktisk statistik. Lund: Studentlitteratur.
Körner, S. & Wahlgren, L. (2005). (eller nyare uppl.). Statistiska metoder. Lund: Studentlitteratur.
Lundahl, U. & Skärvad, P-H. (2011). (eller nyare uppl.). Utredningsmetodik för samhällsvetare och ekonomer. Lund: Studentlitteratur.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2011). Forskningsprocessen: kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Liber, Stockholm.
Patel, R. & Davidsson, B (2011). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.
Rennstam, J., & Wästerfors, D., 2015. Från stoff till studie. Om analysarbete i kvalitativ forskning. Lund: Studentlitteratur.
Trost, J., 2002. Att vara opponent. Lund: Studentlitteratur.
Vilkka, H. (2007). Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Jyväskylä: Gummerus.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Jyväskylä: Gummerus.
Inlärningsuppgifter, hemtent och rapport. Kursens upplägg och närmare anvisningar finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3139
Bedömning av hemtentamen samt rapport enligt skalan N1-B5.
Kursvitsordet räknas på basen av delvitsorden x sp.
Bedömning baseras på:
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av metodlitteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar (gäller rapporten).
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända.
Studerande får skriftlig feedback på sina uppgifter.
Svenska
01.02.2021 - 31.12.2023
01.02.2021 - 15.12.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Pia Liljeroth, Ludvig Kihlman
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
3.00 sp
H-5
Hemtent (1 sp) och skriftlig rapport (2 sp).
Kursens examinationer görs enligt studerandes studieplan.
4.2.2021-31.1.2022
Kursen förverkligas helt digitalt.
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister (gäller rapporten).
Uppgiften innehåller inte alla krävda delar.
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Metodlitteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig (gäller rapporten).
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god (gäller rapporten).
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Metodlitteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig (gäller rapporten).