Eva Juslin
Ahrne, G. & Svensson, P. red., 2015. Handbok i kvalitativa metoder. Stockholm: Liber.
Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken. För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Studentlitteratur, Lund
Ejlertsson G., 2014. Enkäten i praktiken. Studentlitteratur AB, Lund.
Eliasson A., 2013. Kvantitativ metod från början. Studentlitteratur AB, Lund.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P., 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Jacobsen, D. I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Körner S. & Wahlgren S., 2015. Statistiska metoder. Studentlitteratur AB, Lund.
Körner S. & Wahlgren S., 2012. Praktisk statistik. Studentlitteratur AB, Lund.
Larsen, A. K., 2009. Metod helt enkelt. En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Malmö: Gleerups.
Olsson, H. & Sörensen, S., 2011. Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
Forskningsetiska delegationens anvisningar: http://www.tenk.fi/sv
Och litteraturförslag och material som finns på Moodle.
Självstudier
Föreläsningar
Grupparbeten
Bedömning av Quizz 1 och Quizz 2 samt grupparbete är enligt skalan 0-5.
Bedömning av distansuppgift är enligt skalanv uk/gk.
Kursvitsord räknas på basen av delvitsorden x sp.
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända.
1. Vetenskapligt förhållningssätt, 0,5sp (0-5) hemtent (Quizz 1)
- enligt poängskala.
2.Begrepp och metoder, 1sp (0-5) hemtent (Quizz 2)
- enligt poängskala.
3. Forskningsprocessens olika delar, 1sp (gk/uk) distansuppgiften bedömning baseras på:
- Analysförmåga
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av metodlitteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar.
4. Examination Forskningsetik, 0,5 sp (0-5)
- Saklig och innovativ presentation av Forskningsetik
- Konstruktiv diskussion
Svenska
07.01.2020 - 08.03.2020
01.12.2019 - 06.01.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Katarina Sandström, Camilla Strandell-Laine
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Föreläsningar och självstudier inför Quiz 1 och Quiz 2
Distansuppgift
Grupparbete i klass
Vid anhållan om validering (identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens) används bedömningsskalan godkänd/underkänd. Valideringsanhållan inkluderad kompetensanalys skall lämnas in senast 2.1.2020 per e-post (därtill senast 7.1.2020 i skriftlig form) till examinatorerna.
Quiz 1 (1sp) öppen på Moodle mellan 31.1.-7.2.2020. Ifall quiz 1 är underkänd görs en skriftlig tentamen. Omtentamen 1: 13.3.2020 och omtentamen 2: 17.4.2020
Quiz 2 (0,5sp) öppen på Moodle mellan 7.-14.2.2020. Ifall quiz 2 är underkänd görs en skriftlig tentamen. Omtentamen 1: 13.3.2020 och omtentamen 2: 17.4.2020
Distansuppgift (1sp) laddas upp i Moodle senast 16.2.2020. Ifall distansuppgiften är underkänd, gör en individuell komplettering.
Grupparbete (gruppexamination) i klass (0,5sp) 28.2-6.3.2020. Ifall gruppexaminationen är underkänd, gör en individuell komplettering.
7.1.2020 – 8.3.2002 (vecka 2-10) Åbo.
Studerande rekommenderas att göra kursen under vårterminen 2020.
Föreläsningar (9 h)
Självstudier inför Quizz 1 och Quizz 2 (23h)
Distansuppgift (40h)
Grupparbete i klass (5h)
Presentationer i klass (4 h)
Quizzen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen.
Distansuppgift:
- kriterierna för vitsord gk uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
- Metodlitteraturen används inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar.
Underkänd rapport kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse.
Quizzen bedöms med under 70 % av maximalpoängen i examinationen.
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Metodlitteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Quizzen bedöms med under 90 % av maximalpoängen i examinationen.
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras
- Metodlitteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god.
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
Quizzen bedöms med eller över 90 % av maximalpoängen i examinationen.
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Metodlitteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.