Eva Juslin
Berglund, S-A. (2000). Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.
Carlander, C. (2017). Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning.
Cederlund. C. & Berglund. S-A. (2014). Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, l & Markström, A-M (2000 eller nyare upplaga). Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L (red.) (2013). Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)
Hämäläinen, J. & Kurki, L.: Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY, 1997.
Kurki, L. (2000). Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Madsen, B. (2000). Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Madsen, B. (2006). Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.
Molin, M & Bolin, A. (2018). Socialpedagogisk handling i teori och praktik. https://docplayer.se/104969792-Socialpedagogisk-handling.html
Nivala, E. & Ryynänen, S. (2019). Sosiaalipedagogiikka : Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus
Artiklar
Sosiaalipedagogiikan aikakausikirja https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/issue/archive
International Journal of Social Pedagogy https://www.uclpress.co.uk/pages/international-journal-of-social-pedagogy
Verkstäder
Litteraturstudier
Smågruppsarbete
Debattuppsats
Föreläsningar
Smågruppsarbete, deltagande i verkstäder och gruppexamination
- Tillräcklig förberedelse inför smågruppsträffarna
- Aktivt deltagande i smågruppsträffarna och på verkstäderna
- Aktivt deltagande i förberedelsen av och under gruppexaminationen
- Gruppexaminationens relevans för socialpedagogiken
- Att studerande tillämpar funktionella metoder under gruppexaminationen
- Bedöms som UK/GK
________________________________________
Debattuppsats
- Att skribenterna har följt anvisningarna
- Att skribenterna argumenterar i texten genom att hänvisa till relevanta källor
- Att debattuppsatsen innehåll utgör en fördjupning
- Tydlighet
- Bedöms med skalan 0-5
Svenska
07.01.2020 - 14.02.2020
01.12.2019 - 06.01.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Carolina Silin
Utbildning till socionom
0.00 sp
2.00 sp
H-5
_________________________________________________________________
Smågruppsarbete, deltagande i verkstäder och gruppexamination, 2 sp
Smågruppsarbete
- Syftet med smågruppsarbetet är att gruppmedlemmarna fördjupar sig inom socialpedagogisk teori och reflekterar kring teorin
- Smågruppsarbete går ut på att läsa förhandsmaterial, reflektera över det som man har lärt sig, formulera frågor och diskutera i smågruppen utgående från texterna.
- Deltagandet i smågruppsträffarna är obligatoriskt. Om du inte kan delta ska du kompensera genom att lämna in en skriftlig sammanfattning av de insikter som du har fått genom att läsa förhandsmaterialet. Kompensationen skall vara minst 2 sidor bearbetad text, som du lämnar in till smågruppshandledaren.
- Det är väldigt viktigt att komma väl förberedd till en smågruppsträff. Dålig förberedelse kan också föranleda kompensering.
- Studerande och handledaren ger feedback till varandra i samband med smågruppsträffarna
Verkstäder
- Syftet med verkstäderna är att studerande lär sig att använda funktionella metoder
- Studerande ska delta aktivt i de fyra verkstäder som ingår i kursen
- Om studerande inte kan närvara under en verkstad ska studerande kompensera genom att göra en skriftlig kompensation som skall lämnas in till kursansvarig
Gruppexamination
- Syftet med gruppexaminationen är att smågruppen visar att den kan tillämpa socialpedagogisk teori och engagera människor med hjälp av funktionella metoder
- Varje smågrupp ansvarar själv för att boka tillräckligt med tid för att förbereda examinationen. Gruppmedlemmarna ska vara aktiva under hela planeringsprocessen
- Under gruppexaminationen leder smågruppen funktionell, kreativ verksamhet i 30 min för sina medstuderande. Den funktionella, kreativa verksamheten ska väcka insikter som kopplar till socialpedagogik
- Varje gruppmedlem skall vara aktiv under examinationen
- Bedöms som UK/GK
- Muntlig feedback
______________________________________________________________
Debattuppsats 3 sp
- Studerande skriver parvis en debattuppsats utgående från frågan ”Vad är socialpedagogik?”
- Syftet med debattuppsatsen är att studerande lär sig vad som är centralt inom socialpedagogik och att studerande förstår att olika teoretiker uppfattar socialpedagogiken på olika sätt
- Skribenterna för debatt genom att de skriver vart annat stycke i uppsatsen och styckena innehåller olika perspektiv på samma teman. Ofta hänvisar skribenterna till olika källor för att visa på hur olika samma tema kan uppfattas.
- Uppsatsenen ska bilda en fungerande helhet.
- I texten ska det framgå vem som har skrivit vilket stycke. Inledningen och avslutningen skrivs gemensamt. Det finns möjlighet till individuell bedömning
- Omfattning 10-12 sidor
- Minst 6 relevanta socialpedagogiska källor sammanlagt. Minst 3 olika källor per studerande.
- Studerande skall tillämpa YH Novias skrivanvisningar
- Mer ingående anvisningar för debattuppsatsen publiceras på Moodle
- Bedöms med skalan 0-5
- Inlämning på Moodle senast den 14.2
- Feedback per e-post
Gruppexaminationen 13.2
Debattuppsatsen 14.2
7.1-14.2.2019
Henirksgatan 7, Åbo
Smågruppsarbete, arbetsmängd 27 timmar
Enligt principen: 4h förberedelse, 2 h smågruppsträff, 3 h reflektion över insikter
4+2+4+2+4+2+4+2+3 = 27 h
Verkstäder och gruppexamination, arbetsmängd 27 timmar
3 + 2 + 2 + 2 = 9 h verkstäder
12 h förberedelse inför gruppexaminationen
6 h gruppexaminationstillfället
Debattartikel 81 h