Carolina Silin
Exempel på elektroniska källor
Bolin, M. & Molin, A. (red.) 2018. Socialpedagogisk handling i teori och praktik.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1247514/FULLTEXT01.pdf
Eriksson, L. & Hedman, L. 2018. Var finns socialpedagogerna? Yrkestitlar, fält och socialpedagogisk förankring https://www.vastervik.se/globalassets/campus/dokument/fou-rapport2018_pdf.pdf
Eriksson, L. & Larsson, Staffan & Lundberg, Martin & Henrik, Nordvall. (2013). Folkbildning för förändring – Dilemman i politiskt mobiliserande didaktik. https://www.researchgate.net/publication/265092916_Folkbildning_for_forandring_-_Dilemman_i_politiskt_mobiliserande_didaktik
Interational Journal of Social Pedagogy
https://www.uclpress.co.uk/pages/international-journal-of-social-pedagogy
(artiklarna är på engelska och alla numren är elektroniska)
Sosiaalipedagoginen aikakausikirja https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/
(de senaste numren är elektroniska största delen av artiklarna är på finska, men det finns också några artiklar som är skrivna på svenska)
Exempel på böcker
Berglund, S-A. (2000). Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.
Carlander, C. (2017). Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning. (andra stadiets bok, så en del av innehållet kan är lite väl förenklat)
Cederlund. C. & Berglund. S-A. (2014). Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Cederlund, E., Eriksson, L., Jansson, B. R. & Svensson, L. 2019. Renässans för socialpedagogik? - En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, L. & Markström, A-M (2000 eller nyare upplaga). Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L (red.) (2013). Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)
Hämäläinen, J. & Kurki, L.: Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY, 1997.
Kurki, L. (2000). Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Madsen, B. (2000). Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Madsen, B. (2006). Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.
Nivala, E. & Ryynänen, S. (2019). Sosiaalipedagogiikka : Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus
Litteraturstudier
Videosnuttar
Debattuppsats
Teoritillämpning
Debattuppsatsen
- Innehållets relevans
- Hur täckande innehållet är i relation till stödorden
- Att uppsatsen innehåll utgör en fördjupning av temat
- Tydlighet
- Att studerande har följt anvisningarna
- Att studerande argumenterar i texten genom att hänvisa till relevanta källor
_______________________________________________
Tillämpningen
- Att studerande har följt anvisningarna
- Att studerande kan argumentera för sina pedagogiska val genom att hänvisa till relevant teori
- Att det finns en röd tråd mellan syfte, mål och metod
- Tydlighet
Svenska
01.02.2021 - 31.12.2023
01.02.2021 - 15.12.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Carolina Silin
Kursens moodle-sida: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3136
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
5.00 sp
H-5
Debattuppsats 3 sp
- Individuellt eller i par
- Studerande skriver uppsatsen utgående från frågan ”Vad är socialpedagogik?”
- Syftet med uppsatsen är att studerande lär sig vad som är centralt inom socialpedagogik och förstår att olika teoretiker uppfattar socialpedagogiken på olika sätt. Dessutom erbjuder uppsatsen en övning i argumentationsförmåga.
- Hänvisa till minst fem relevanta källor
- Detaljerade anvisningar finns på Moodel
- Omfattning 8-9 sidor brödtext för den som skriver individuellt och 10-12 sidor för dem som skriver i par (skriv inte längre)
- Radavstånd 1,5
- Inlämning och feedback på Moodle
- Individuell bedömning är möjlig för dem som skriver i par. Det ska framgå vem som skrivit vilket stycke.
- Bedöms med skalan 0-5
_____________________________
Tillämpning, 2 sp
- Individuell
- I den här uppgiften ligger fokus på att öva pedagogisk planering och tillämpning av socialpedagogisk teori
- Beskriv en pedagogisk process med hjälp av bilder, foton, text och ljud i PowerPoint. Kom ihåg att bilderna ska vara dina egna
- Powerpoint- resentationen ska vara 4-5 minuter lång.
- Mer detaljerade anvisningar finns på Moodle
- Inlämning och feedback på Moodle
- Bedöms som GK/UK
1.2.2021-31.1.2022
På Moodle
Uppsatsen omfattar 3 sp, arbetsmängden är uppskattad till 81 h
Tillämjpningen omfattar 2 sp, arbetsmängden är uppskattad till 54 h