Eva Juslin
Araneva, M. 2016. Lapsen suojelu. Toteuttaminen ja päätöksenteko. Helsinki. Talentum Pro.
eller
Bardy M. (toim). 2013. Lastensuojelun ytimissä. THL.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
Barnskyddets handbok Lastensuojelun käsikirja. Tillgänglig: http://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/lastensuojelun-kasikirja/lastensuojelun-kasikirja
Barnskyddslag 417/2007
Hämeen-Anttila, L. 2017. Lasten ja perheiden sosiaalipalvelut. I Kananoja, A, Lähteinen, M & Marjamäki, P. (ed). Sosiaalityön käsikirja. Helsinki. Tietosanoma. (ss. 216-246)
SKAPA FÖRTROENDE Skydda barnet. Guide för personer som möter barn och familjer i sitt arbete. 2017. THL. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136182/URN_ISBN_978-952-343-096-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Söderholm A. & Kivitie-Kallio S. (red). 2012. Lapsen kaltoinkohtelu. Helsinki.Duodecim.
eller
Söderholm, A 2016. När barn far illa. Finska Läkaresällskapets handlingar 166/2.
Material för barnträdgårdslärare:
https://www.lskl.fi/materiaali/lastensuojelun-keskusliitto/Huoneentaulu.pdf
http://www.socca.fi/kehittaminen/lastensuojelu/kehra/varhaiskasvatus_ja_lastensuojelu_vantaa
Simuleringar och verkstadsarbete
Föreläsningar
1) Förhandsuppgifter och obligatorisk närvaro (2 sp)
- Obligatorisk närvaro med aktivt och professionellt förankrat deltagande eller kompensationsuppgift.
- Förhandsuppgifterna bör vara juridiskt korrekta, ha ett tillräckligt heltäckande innehåll, basera sig på relevanta källor och uppvisa ett professionellt förhållningssätt
Bedömning GK/UK
2) Muntlig gruppexamination (3 sp)
Uppgiften bedöms på basen av grupprestation (50%)
- Förmåga att identifiera risker, behov, resurser och utvecklingsmöjligheter hos barnskyddets klienter.
- Förmåga att tillämpa ett barncentrerat perspektiv i barnskyddsarbetet.
- Förmåga att korrekt tillämpa aktuell lagstiftning.
- Förmåga att mångsidigt belysa problemställningar med vetenskaplig litteratur och andra relevanta källor
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt enligt de yrkesetiska principerna.
och på basen av utvärderingen (individuell prestation 50 %)
Bedömning enligt skala 0-5.
Litteratur/studiematerial:
Svenska
06.01.2020 - 11.03.2020
01.12.2019 - 20.01.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Eva Juslin
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Kompensationsuppgifter för frånvaro publiceras direkt efter närstudietillfället.
1) Förhandsuppgifter och obligatorisk närvaro under samtliga närstudietillfällen (2 sp)
- Förhandsuppgifterna publiceras på kursens moodlesida.
2) Muntlig gruppexamination 27 eller 28 februari (3 sp)
Studerande förbereder sig till examination genom att läsa in kurslitteraturen samt kursmaterialet i moodle.
Anmälning till gruppexaminationen sker i moodle senast 17 februari. I varje examinationsgrupp kan fem (5) studerande delta. Examinationen utförs enligt följande:
- studerandegruppen får uppgiften och förbereder den tillsammans (45 min i rum 315)
- muntlig examination (45 min i rum 316)
- skriftlig utvärdering av egen och gruppens insats (30 min, egen vald plats). Den skriftliga utvärderingen inlämnas direkt i Eva Juslins postfack (2 våningen)
Närstudier och förhandsuppgifter 2 sp
- Närstudier och förhandsuppgifter publiceras på kursens moodelsida
Gruppexamination 3 sp