Eva Juslin
Hamid Ghodse (et al.) 2011. Substance abuse disorders : evidence and experience.
Havio M, Inkinen M. & Partanen A. (toim.) 2014. Päihdehoityö.
Kåver, A. 2009. KBT i utveckling. En introduktion till kognitiv beteendeterapi.
Pettersen, H. et.al. 2018. Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? A Qualitative Study. Substance Abuse: Research and Treatment. Volume 12 (finns i Moodle)
Rissanen, P. & Jurvansuu, S. 2017. Vertaistoiminnan muodot ja merkitys päihde- ja
mielenterveysjärjestöissä. Kuntoutus 1/2017 (finns på nätet)
Virokannas, E. 2017. Eriarvoisuuden kokemuksia ja hallinnan suhteita hyvinvointipalvelujärjestelmässä. Huumeita käyttävien naisten standpoint. Yhteiskuntatyö 82(3). Finns publicerad på: www.julkari.fi
Förordning om missbrukarvård 1986/653
Lag om missbrukarvård 1986/41
Mer litteratur och studiematerial finns i Moodle.
Individuella distanssstudier och -uppgifter.
Uppgift 1:
Missbrukarvårdens klienter, lagstiftning och servicesystem (3 sp)
Uppgiftsbeskrivning finns i Moodle. I bedömningen beaktas följande:
- Förmåga att påvisa sakkunskap i missbrukarvårdens lagstiftning och servicesystem
- Förmåga att redogöra för aktualiteter, nyheter och diskussioner i olika medier gällande missbrukarvård
- Förmåga att diskutera given forskning i uppgiftens sammanfattande diskussion
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt
.
Uppgift 2: Missbrukarvårdens arbetssätt och metoder (2 sp)
Uppgiftsbeskrivning finns i Moodle. I bedömningen beaktas följande:
- Förmåga att utgående från vetenskapligt förankrad litteratur beskriva, granska och diskutera en metod/ett arbetssätt inom missbrukarvården
- Förmåga att enligt givna instruktioner tillämpa och reflektera kring en given kreativ metod
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt
Uppgifterna finns tillgängliga i Moodle. Studerande använder given litteratur och givet studiematerial eller väljer själv sina källor i enlighet med instruktionerna för uppgifterna. Studerande får efteråt skriftlig feedback i Moodle i kommentarsfältet bredvid de inlämnade uppgifterna.
Svenska
01.08.2019 - 31.12.2019
19.12.2018 - 31.12.2019
ÅboRaseborg
Johanna Wikgren-Roelofs
Kursansvarig lärare och examinator: johanna.wikgren-roelofs@novia.fi
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används skala godkänd/underkänd.
Examinationsuppgiften kan lämnas in vid valfri tidpunkt under den tid kursen är öppen.
Läsåret 2019-2020.
Kursen förverkligas via två individuella examinationsuppgifter, där uppgift 1 motsvarar 3 sp (3x27h = 81h) och uppgift 2 (2x27h = 54h).
Uppdateras senare.
Uppdateras senare.