Eva Juslin
Obligatorisk litteratur:
Pettersson, H. et.al. 2018. Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? A Qualitative Study. Substance Abuse: Research and Treatment. Volume 12: 18. (finns i Moodle)
ELLER
Virokannas, E. 2017. Eriarvoisuuden kokemuksia ja hallinnan suhteita hyvinvointipalvelujärjestelmässä. Huumeita käyttävien naisten "standpoint". Yhteiskuntatyö 82(3). Finns i Moodle, samt publicerad på: www.julkari.fi
Övrig referenslitteratur:
Hamid Ghodse (et al.) 2011. Substance abuse disorders: evidence and experience.
Havio M, Inkinen M. & Partanen A. (toim.) 2014. Päihdehoityö.
Gordon J. 2010. Counseling the family of a substance abuser.
Lalander, P. & Svensson, B. 2014. Perspektiv på social utsatthet. Kapitel 6.
Larsson, S. & Sohlberg, P. 2015. Socialpsykologi för socialt arbete. Kapitel 6.
Rissanen, P & Jurvansuu, S. 2017. Vertaistoiminnan muodot ja merkitys päihde- ja
mielenterveysjärjestöissä. Kuntoutus 1/2017, 517 (finns på nätet)
Spak, F, Jakobsson, A, Silfversparre, F & Hagen, N. 2017. Bemötande inom beroendevård. En kvalitativ undersökning om upplevelser hos personal och patienter (finns på nätet)
Lagstiftning:
Förordning om missbrukarvård 1986/653
Lag om missbrukarvård 1986/41
Tips på länkar:
- Droglänken: www.paihdelinkki.fi
- Evl. kyrkans info och material (bl.a. rusmedelsstrategin): http://sacrista.evl.fi/sacrista.nsf/start
- Nordisk alkohol- och narkotika tidskrift (NAD): https://nordicwelfare.org/
- www.thl.fi (välj tema: "alkohol, tobak och beroende")
- www.ehyt.fi
+ Bibliotekets vetenskapliga journaler och artiklar online med det nyaste inom vetenskaplig forskning
Förhandsuppgifter, undervisning, studiebesök, metodverkstäder, mång.prof. temadagar, fackuppsats.
Obligatorisk närvaro vid verkstäder, studiebesök, temadagar (inkl. förhandsuppgifter) (2 sp):
Förhandsuppgifterna finns beskrivna och laddas upp i Moodle: "Socialt arbete I USO18D-Å". Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter enl. instruktionerna i Moodle.
Bedömning: godkänt/underkänt. Examinator: Johanna Wikgren-Roelofs
Fackuppsats (3 sp):
Rubrik och fokusområde för uppsatsen väljs av den studerande själv, men skall utgå från något av forskningsresultaten i EN av följande två artiklar:
- Pettersson, H. et.al. 2018. Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? A Qualitative Study. Substance Abuse: Research and Treatment. Volume 12: 18.
- Virokannas, E. 2017. Eriarvoisuuden kokemuksia ja hallinnan suhteita hyvinvointipalvelujärjestelmässä. Huumeita käyttävien naisten standpoint. Yhteiskuntatyö 82(3).
Studerande väljer ytterligare 3-4 vetenskapligt förankrade källor som diskuteras i relation till artikelns forskningsresultat och det valda fokusområdet. Uppsatsen skall följa Novias skrivanvisningar och avslutas med en självutvärdering där studerande reflekterar kring sina kunskaper i relation till bedömningskriterierna. Deadline: 2.3. Feedback fås inom tre veckor från deadline. Bedömning enligt skala 0-5. Examinator: Johanna Wikgren-Roelofs
Svenska
09.01.2020 - 06.03.2020
01.12.2019 - 08.01.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Johanna Wikgren-Roelofs
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
Godkänd/Underkänd
Studiebesök, gästföreläsare
Januari-mars 2020 (mer detaljerad info i Moodle)
3 sp skriftlig uppsats: 3 x 27h = 81h
2 sp obl. närvaro vid verkstäder, studiebesök och temadagar (inkl. förhandsuppgifter till närstudierna): 2 x 27h = 54h
Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter (godkänd/underkänd):
- deltar aktivt i obligatorisk närundervisning, studiebesök
- följer givna instruktioner och krav i förhandsuppgifter och under temadagarna
- uppvisar ett professionellt förhållningssätt
Fackuppsats (enl. skala 0-5):
- val av fokusområde som motiveras med kopplingar till den valda forskningsartikelns resultat
- det valda fokusområdet behandlas mångsidigt med hjälp av annan forskning och/eller facklitteratur
- uppsatsen följer givna instruktioner och genomsyras av ett professionellt förhållningssätt