Eva Juslin
Alexandersson, K. & Näsman, E. 2019. Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. 2017. Alkohol- och narkotikaproblem.
Lalander, P. & Svensson, B. 2014. Perspektiv på social utsatthet. Kapitel 6.
Larsson, S. & Sohlberg, P. 2015. Socialpsykologi för socialt arbete. Kapitel 6.
Pettersson, H. et.al. 2018. Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? A Qualitative Study. Substance Abuse: Research and Treatment. Volume 12
Rissanen, P & Jurvansuu, S. 2017. Vertaistoiminnan muodot ja merkitys päihde- ja mielenterveysjärjestöissä. Kuntoutus 1/2017 (finns på nätet)
Sandström, S. 2019. Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
Spak, F, Jakobsson, A, Silfversparre, F & Hagen, N. 2017. Bemötande inom beroendevård. En kvalitativ undersökning om upplevelser hos personal och patienter (finns på nätet)
Virokannas, E. 2017. Eriarvoisuuden kokemuksia ja hallinnan suhteita hyvinvointipalvelujärjestelmässä. Huumeita käyttävien naisten "standpoint". Yhteiskuntatyö 82(3).
Föreläsningar, förhandsuppgifter, workshops, pararbete/partent, interprofessionell temavecka
Skriftligt kompendium och tentamen i par (2 sp)
Tentamen utgår från givna instuderingsfrågor. Instuderingsfrågorna publiceras i Moodle 1.2.2021. Varje studerande gör ett eget kompendium där svaren på instuderingsfrågorna framgår. Om studerande inte kan skriva tentamen på tentamensdagen, skrivs tenten individuellt vid ett allmänt tentamenstillfälle i april eller maj 2021. I samband med tentamen laddar studerande upp sitt kompendium, där även källorna som studerande använt sig av för att besvara instuderingsfrågorna framgår. Tentamen bedöms enligt skala 0-5. Kompendiet bedöms som godkänt/underkänt, men kan ha en höjande, neutral eller sänkande effekt på tentvitsordet.
Förhandsuppgifter, workshops och temadagar (3 sp)
Förhandsuppgifterna görs inför varje workshop och finns beskrivna i Moodle. Workshops och temadagarna har obligatorisk närvaro och frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter enl. instruktionerna i Moodle. Bedömning: godkänt/underkänt.
Obs! Istället för temadagarna, kan studerande (max. 5) välja att delta i ett internationellt online samarbete kring missbruk, unga och hemlöshet i Europa. Projektet förverkligas v. 7-11 (1 sp = 2 internationella onlineträffar och ett litet grupparbete inom "Novia-studerandegruppen").
Svenska
04.01.2021 - 19.03.2021
15.11.2020 - 04.01.2021
Institutionen för hälsa och välfärd
Johanna Wikgren-Roelofs
Följ noga med kursens sida i Moodle!
Där publiceras uppdateringar om kursen och eventuella länkar till Teams om undervisningen flyttas helt eller delvis online.
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
Godkänd/Underkänd
Gästföreläsare, erfarenhetsexperter och/eller studiebesök
Obligatoriska workshops:
12.1 kl 9.15-12 (grupp 1-3) och 13.15-16 (grupp 4-6)
21.1 kl 9.15-12 (grupp 4-6) och 13.15-16 (grupp 1-3)
16.2 kl 9.15-12 (grupp 1-3) och 13.15-16 (grupp 4-6)
Obs! Den 12.1 och 21.1 är ett samarbete med kursen i Barnskydd, familjearbete och ungdomsvård.
Deadline för individuellt kompendium och tentamen i par:
4.3. kl 12.15-15
Interprofessionella temadagar (obl.) tillsammans med vårdstuderande:
8-10.3. med inledning 8.3. kl 9.15.
4.1-19.3.2021
Campus Åbo
Istället för temadagarna 8-10.3, kan studerande välja att delta i ett internationellt online samarbete kring missbruk, unga och hemlöshet i Europa. Studerande från högskolan AP i Antwerpen (BE) och högskolan i Haag (NL) deltar tillsammans med YH Novia. Max. antal deltagare från Novia: 5. Projektet förverkligas v. 7-11 (1 sp = 2 onlineträffar och grupparbete).
Förhandsuppgifter och obl. närstudier (workshops, temadagar): 3 sp (27h x 3)
Självstudier, individuellt kompendium och skriftlig tentamen i par: 2 sp (27h x 2)
Skriftlig tentamen i par (2 sp)
- Sakkunskap om missbruk och beroende, lagstiftning, serviceformer och behandlingsinsatser
- Förmåga att mångsidigt reflektera kring missbruksproblematik och beroende
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5
Förhandsuppgifter, workshops och temadagar (3 sp)
- Aktivt deltagande i workshops och temadagar
- Förhandsuppgifter och uppgifter vid workshops och temadagar följer givna instruktioner
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning enligt skala underkänd/godkänd