Eva Juslin
Se punkten bedömningsmetoder och - grunder.
Digital kurs med uppsats och reflektionsuppgift som inlämnas på kursens sida i Moodle. Kursen förutsätter i huvudsak självständigt arbete, men studerande kan få handledning under kursens gång via kursens moodlesida (se handledningsforum).
Uppsats, 2 sp.
Studerande läser in sig på, definierar och diskuterar begreppen socialt arbete och socialt problem utgående från 4 av följande 5 texter. I uppsatsen skall en pärm med rubrik, innehållsförteckning, källhänvisningar och källförteckning ingå. Uppsatsens längd: 5-6 sidor.
1. Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok. Sidorna: 29-34, 50-54, 69-76.
2. Meeuwisse, A. och Swärd, H. 2013. Perspektiv på sociala problem. Sidorna: 23-43.
3. Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete. Sidorna: 11-27.
4. Akademikerförbundet SSR. Global definition av socialt arbete
5. Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. 2017. Sosiaalityön käsikirja. Sidorna: 27-32.
Reflektionsuppgift, 3 sp.
I reflektionsuppgiften läser studerande tre obligatoriska publikationer och en alternativt valbar publikation. Studerande formulerar själv en rubrik för uppgiften med utgångspunkt i ett hållbart etiskt och professionellt förhållningssätt. Reflektionsuppgiften skall ha en pärm, innehållsförteckning, källhänvisningar och källförteckning. Uppgiftens längd: 7-8 sidor. Obligatoriska publikationer:
1. Den etiska grunden för social- och hälsovården. 2011. ETENE-publikationer 33
2. Barn- och ungdomsetik inom social- och hälsovården. 2014. ETENE-publikationer 42
3. Vardagen, värden, livet, etiken. Etiska regler för yrkesmänniskor inom socialbranschen. Talentia rf.
Studerande väljer också en av följande publikationer:
1. Björklund, Krister. 2015. Unaccompanied refugee minors in Finland Challenges and good practices in a Nordic context. Institute of Migration. Migration studies C26.
2. När samhället inte ser, hör eller förstår. Könsrelaterat våld och funktionshinder. 2016. Nordens välfärdscenter.
3. Kvalitetsrekommendation för barnskyddet. Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2014:5.
4. Kirsi-Maria Hytönen, Antti Malinen, Paula Salenius, Janne Haikari, Pirjo Markkola, Marjo Kuronen ja Johanna Koivisto.. 2016. Lastensuojelun sijaishuollon epäkohdat ja lasten kaltoinkohtelu 19371983. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2016:22.
5. Granholm, Camilla 2016. Social Work in Digital Transfer blending services for next generation.
Allt skriftligt materialet för uppgifterna hittas under kursen i Moodle (Social- och hälsovård - Åbo - E-socionom - Samhället och professionen).
Svenska
01.08.2019 - 31.07.2020
02.07.2019 - 31.01.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Johanna Wikgren-Roelofs
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
Godkänd/Underkänd
Kursen är öppen i sin nuvarandeform till 31.1.2020, därefter publiceras ett nytt förverkligande för kursen.
Distanskurs
Uppsats 2 sp: 27h x 2 = 54h
Reflektionsuppgift 3 sp: 27h x 3 = 81h
Individuell uppsats (bedömning: godkänd/underkänd):
- förmåga att mångsidigt belysa begreppen socialt arbete och socialt problem ur den angivna litteraturen
- uppsatsen följer givna instruktioner
- professionellt förhållningssätt
Reflektionsuppgift (bedömning: godkänd/underkänd):
- förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring den valda frågeställningen utgående från litteraturen
- förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället
Kursdeltagarna får kort feedback på uppgifterna i anslutning till den inlämnade examinationen i Moodle.