Eva Juslin
Brattberg, G. 2015. Äldre och sociala medier: teori, praktisk handling och samtal med @FruJonson.
Ernsth Bravell, M. 2013. Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi. (Även upplagan från 2011)
Cars, J. Terzis, B.2015. Stöd vid demenssjukdom och kognitiv svikt. en handbok i bemötande.
Hellström, I. Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson, S. Taghizadeh Larsson, A. (red). 2016. Förändringsperspektiv på äldreomsorgen: att leva som andra
Jönson, H., Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre.
Larsson, Å. (red) 2015. Vardagsteknik och äldre personer.
NMR. 2015. Kvalitet i äldreomsorgen. Äldreomsorg i Norden Sid 55 90. Nordiskt välfärdscentrum. nätversionen fiins på: http://www.nordicwelfare.org/PageFiles/30048/%c3%a4ldreomsorg%20i%20norden_webb.pdf
Rundgren, Å. Dehlin, O. 2016. Människans funktionella åldrande.
SHM 2017: Kvalitetsrekommendationer om tjänster för äldre,
Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Artiklar och relevanta hemsidor
Övrigt material finns även inlagt på studieplattformen Moodle
Självstudier, föreläsningar, gruppaktivitet, smågruppsarbete, simulering och samarbete med arbetslivsrepresentanter, förhandsuppgiften används som stöd i närstudierna
Individuell Vetenskaplig rapport 3 sp , (bedömning 0-5) Inlämnad förhandsuppgift
Rapporten fyller givna instruktioner
Professionellt förhållningsätt
Kan belysa den äldre människans möjligheter och begränsningar i relation till livssituation.
Utgår från forskningsartikel och diskuterar mångsidigt det valda temat.
Knyter an teori med praktik ,gällande förståelsen för åldrandet
Har ett vetenskapligt förhållningsätt och vetenskapligt skrivande
Självreflektion, kritiskt granskar egen inlärning och nya insikter.
Använder systematiskt både litteratur samt sina egna reflektioner som grund för sina motiveringar.
2sp Smågruppsarbete ,seminariet, simulering ,obligatorisk närvaro. (bedömning 0-5)
Professionellt förhållningsätt och aktivt deltagande
Samarbetar, kan i grupp planera och genomföra resursförstärkande aktivietet för äldre utgående från målgruppens behov.
Studerande tar ansvar och skriver i grupp en sammanfattad rapport, logiskt och innehållsmässigt relevant
Studerande deltar och presenterar mångsidig och åskådlig , genomförandet av resursförstärkande aktivitet och temat vid seminariet
Studerande tar ansvar och deltar aktivt och bidrar med relevant kunskap under seminariet,
Svenska
15.09.2020 - 06.11.2020
01.08.2020 - 15.09.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Janina Dahla
Förverkligande är planerad med reservation för förändringar
Kursen förutsätter till vissa delar obligatorisk närvaro, finns närmare beskrivet på studiehelhetens virtuella plattform Moodle. Frånvaro från obligatorisk undervisining kompenseras enligt instruktioner på moodle.
Mer information och material finns på studiehelhetens virtuella plattform Social servicehandledning / Socialgerontologi
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd.
Studiebesök, kontakt med arbetslivsrepresentanter inom äldreomsorg, studerande planerar och handleder resursförstärkande aktivitet för äldre i samarbete med aktörer i arbetslivet
Närstudierna startar 15.9.20 inlämning av förhandsuppgift 15.9
Vetenskaplig rapport 30.10.20
Gruppaktivitet 29.10 el. 30.10 ,obligatoriskt närvaro
Simulering V 45 obligatorisk närvaro
Inlämning av grupprapport 5.11.20 och framförande under seminariet 6.11.20, obligatorisk närvaro
Smågruppsarbete, obligatorisk närvaro
15.9 - 6.11.20 Henriksgatan 7, Åbo
5 x 27H
Närstudier, föreläsning, självstudier och vetenskaplig rapport, förhandsuppgift 81H
Simulering i smågrupp 3H
Smågruppsarbete planering och praktisk handledning av resursförstärkande aktivitet för äldre samt rapport 43H
Seminariet 8H
Examinationer består av både skriftliga och praktiska delar