Daniela Sundell
Drakos, G. & Hydén, L-C. (red.): Diagnos och identitet. Gothia förlag 2011
Forskning om funktionshinder pågår http://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Handbok för handikappservice: https://www.thl.fi/sv/web/handbok-for-handikappservice
Helminen, J. Sosiaaliohjaus lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita 2016
Lindqvist, R. Funktionshindrade i välfärdssamhället. 3 uppl. Gleerups 2014
Näkki, P. ja Sayed, T. (toim): Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita 2015
Räty, R. & Tolvanen, T.: Sosionomi (AMK) vammaistyön osaajana I 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Raportteja ja tutkimuksia 2/2008. 13 s.
Sams - samarbetsförbundet kring funktionshinder r.f http://samsnet.fi/
Sjöblom, S. (2008) Har de blivit hjälpta så att de blivit stjälpta?En studie i socialarbetets potential och gränser för handikappservice. FKKC rapporter 2/2008.Tillgänglig på http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=9b8a9d6d-f611-4928-97c2-4bc8c84648df
Suominen, S. &Tuominen, M. (2007) Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään.
Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
Peterson, G., Ekensteen, W. och Rydén, O.: Funktionshinder och strategival. Studentlitteratur 2006
Tideman, M. (red.). Perspektiv på funktionshinder & handikapp. Studentlitteratur 2011
+ valfri litteratur, artiklar och internetsidor, samt studiematerial ätts ut på Moodle.
Undervisning, grupparbete, instuderingsmaterial, studiebesök, erfarenhetstalare och seminarium
1 Obligatorisk närvaro, seminarier och förhandsuppgifter 1,5 sp (GK/UK)
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Förmåga att lyfta fram egna frågeställningar och i grupp reflektera dem
Förmåga till konstruktiv diskussion med åhörarna vid seminariet
Förmåga att på ett mångsidigt och åskådligt sätt presentera ämnet vid seminariet
Aktivt deltagande
_______________________________________________________________________
2 Individuell rapport 2 sp (bed. 0-5)
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Förmåga att skriva sammanfattad rapport, logiskt och innehållsmässigt relevant
Vetenskapligt skrivande
_______________________________________________________________________
3 Individuell inlärningsportfolio 1,5 sp (bed. 0-5)
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Förmåga att lyfta fram egna frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet
Förmåga att förstå och knyta an teori med de konkreta handledningsarbetet
Förmåga att reflektera egen inlärning och nya insikter
Förmåga att kritiskt granska och reflektera kring egna utvecklingsområden i anslutning till kursens kompetenser
13.09.2019 - 31.12.2019
16.08.2019 - 30.09.2019
ÅboRaseborg
Daniela Sundell
Närstudierna förutsätter obligatorisk närvaro. Frånvaro från obligatorisk undervisining kompenseras enligt instruktioner på moodle.
Mer information och material finns på studiehelhetens virtuella plattform Social servicehandledning/ Handledning av personer med funktionsnedsättningar https://moodle.novia.fi/course/view.php?id=5280
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd.
Studiebesök och föreläsare från arbetslivet deltar
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter i ansutning till närstudietillfällen.
Kompensationsuppgiter för frånvaro från obligatorisk närvaro inlämnas senast 18.12.2019.
2 Individuell rapport deadline 18.12.2019. Seminarier 14.12.2019
3 Individuell inlärningsportfolio 31.10.2019
13.9-18.12.2019 Åbo
Närstudier ca 21 h
Självstudier 114 h