Daniela Sundell
Asplund, R. & Koistinen, P. (2015). Finns det plats för alla på arbetsmarknaden? En översikt med fokus på resultat och utmaningar för arbetsmarknadspolitik riktad mot specialgrupper. Arbets- och näringsministeriets publikationer. http://www.ula.fi/assets/Public-files/Bcker/Finns-det-plats-fr-alla-p-arbetsmarknaden.pdf
Hiilamo, H, Komp, K, Mosio, P m fl. 2017. Neljä osallistavan sosiaaliturvan mallia. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoimikunnan julkaisusarja 18/2017.
http://tietokayttoon.fi/documents/10616/3866814/18_2017_Nelj%C3%A4+osallistavan+sosiaaliturvan+mallia.pdf/4e31990f-5e94-4b64-b73a-a72784c91f85?version=1.0
Karjalainen, V & Keskitalo, E (Toim.) (2013). Kaikki työuralle! Työttömien aktiivipolitiikkaa Suomessa. Finns tillgänglig via www.julkari.fi
THL. Handbok om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. https://www.thl.fi/sv/web/handbok-om-arbetsverksamhet-i-rehabiliteringssyfte.
Työolobarometri 2017. Ennakkotiedot. 2018. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 3/2018. Helsinki.
Övrig litteraturtips om handledning:
Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB.
Eide, T. & Eide, H. 2006. Kommunikation i praktiken - relationer i samspel och etik inom social arbete, vård och omsorg. Malmö: Liber.
Holm Ivarsson, B. 2013. MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia.
Onnismaa, J, Pasanen, H, Spangar, T (2000). Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1. Ohjauksen lähestymistavat ja ohjaustutkimus. Jyväskylä: PS-kustannus.
Onnismaa, J, Pasanen, H, Spangar, T (2000). Ohjaus ammattina ja tieteenalana 2. Ohjauksentoimuintakentät. Jyväskylä: PS-kustannus.
Peavy, R.V. (2000). Konstruktivistisk vägledning - teori och metod. Stockholm: Trinom förlag Ab
Statsrådet. 23.3.2018. Nyhetsartikeln Riktat stöd till arbetslösa. https://valtioneuvosto.fi/sv/artikeln/-/asset_publisher/1271139/tasmatukea-tyottomalle
Digitala metoder
Uppgift 1. Tema: Synen på arbete, arbetslöshet och aktiveringspolitiken i Finland 2 sp
- Innehållsmässig sakkunskap och förmåga till mångsidig reflektion utgående från det givna temat
- Förmåga att belysa arbetslöshet och aktuella arbetsmarknadspolitiska frågor ur olika synvinklar
- Förmåga att diskutera och granska arbetslöshets- och sysselsättningsfrågor både ur ett samhällspolitiskt och ur ett klientperspektiv
- Förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt
.
Uppgift 2: Tema: Det sociala servicesystemet och lagstiftning 2 sp
- Förmåga att redogöra för och diskutera det sociala servicesystemet för en arbetslös person
- Förmåga att besvara de givna frågorna korrekt och sakligt utgående från de givna källorna och övrigt material på moodle
- Förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt
.
Uppgift 3. Tema: Handledning av klient 1 sp
- Förmåga att utvärdera servicebehovet och möjligheterna till stödformer och bidrag för klienten
- Förmåga till korrekt tillämpning av gällande lagstiftning och servicesystem
- Förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Kort individuell feedback ges på moodle.
Vid validering eller erkännande av tidigare förvärvad kunskap tillämpas bedömningen godkänt/underkänt.
Svenska
01.09.2019 - 31.12.2019
16.08.2019 - 30.09.2019
ÅboRaseborg
Daniela Sundell
Utbildning till socionom
0.00 sp
5.00 sp
H-5
Validering eller erkännande av tidigare förvärvad kunskap görs enlig anvisningar som finns på Moodlesidan Socionom Åbo - Information https://moodle.novia.fi/mod/folder/view.php?id=185516
Individuella inlärningsuppgifter i moodle 5 sp enligt följande:
Inlärningsuppgift 1 Tema: Synen på arbete, arbetslöshet och aktiveringspolitiken i Finland 2 sp
Inlärningsuppgift 2 Tema: Det sociala servicesystemet och lagstiftning 2 sp
Inlärningsuppgift 3 Tema: Handledning av klient 1 sp
.
Inlärningsuppgifterna med instruktioner och material hittas på kursens moodlesida.
Kontinuerlig inlämning på Moodle och kursen bedöms i sin helhet ca. 3 veckor efter att samtliga uppgifter är inlämnade. Alternativa deadlines för att få bedömning inom tre veckor är 9.12.2019 eller 4.1.2020
1.9.2019-4.1.2020 oberoende av ort
Inlärningsuppgift 1 Tema: Synen på arbete, arbetslöshet och aktiveringspolitiken i Finland: 54 h
Inlärningsuppgift 2 Tema: Det sociala servicesystemet och lagstiftning 54 h
Inlärningsuppgift 3 Tema: Handledning av klient 27 h