Eva Juslin
Asplund, R. & Koistinen, P. (2015). Finns det plats för alla på arbetsmarknaden? En översikt med fokus på resultat och utmaningar för arbetsmarknadspolitik riktad mot specialgrupper. Arbets- och näringsministeriets publikationer. http://www.ula.fi/assets/Public-files/Bcker/Finns-det-plats-fr-alla-p-arbetsmarknaden.pdf
Hiilamo, H, Komp, K, Mosio, P m fl. 2017. Neljä osallistavan sosiaaliturvan mallia. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoimikunnan julkaisusarja 18/2017.
http://tietokayttoon.fi/documents/10616/3866814/18_2017_Nelj%C3%A4+osallistavan+sosiaaliturvan+mallia.pdf/4e31990f-5e94-4b64-b73a-a72784c91f85?version=1.0
Karjalainen, V & Keskitalo, E (Toim.) (2013). Kaikki työuralle! Työttömien aktiivipolitiikkaa Suomessa. Finns tillgänglig via www.julkari.fi
THL. Handbok om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. https://www.thl.fi/sv/web/handbok-om-arbetsverksamhet-i-rehabiliteringssyfte.
Työolobarometri 2017. Ennakkotiedot. 2018. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 3/2018. Helsinki.
Litteratur om handledning:
Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB.
Eide, T. & Eide, H. 2006. Kommunikation i praktiken - relationer i samspel och etik inom social arbete, vård och omsorg. Malmö: Liber.
Holm Ivarsson, B. 2013. MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia.
Onnismaa, J, Pasanen, H, Spangar, T (2000). Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1. Ohjauksen lähestymistavat ja ohjaustutkimus. Jyväskylä: PS-kustannus.
Föreläsning, smågruppsarbete, studiebesök, debattövning och seminarier
Obligatorisk närvaro och instuderingsuppgift (bedömning GK/UK)
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Aktivt deltagande
_______________________________________________________________________
Individuell skriftlig uppgift (bedömning 0-5)
Innehållsmässig sakkunskap och förmåga till mångsidig reflektion
Förmåga att belysa arbetslöshet och arbetsmarknadspolitiska frågor ur olika synvinklar
Förmåga att diskutera och granska arbetslöshets- och sysslesättningsfrågor både ur ett samhällspolitiskt och ur ett klientperspektiv
Förmåga att förstå och knyta an teori med de konkreta handledningsarbetet
Förmåga att reflektera egen inlärning och nya insikter
_______________________________________________________________________
Gruppuppgift och seminarier (bedömning 0-5)
Förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt.
Innehållsmässig sakkunskap och förmåga till mångsidig reflektion utgående från det givna temat
Förmåga att belysa arbetslöshet och aktuella arbetsmarknadspolitiska frågor ur olika synvinklar
Förmåga att diskutera och granska arbetslöshets- och sysselsättningsfrågor både ur ett samhällspolitiskt och ur ett klientperspektiv
Svenska
13.11.2019 - 18.12.2019
16.08.2019 - 12.11.2019
ÅboRaseborg
Daniela Sundell
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd.
Studiebesök och utomstående föreläsare
1. Obligatorisk närvaro och förhandsuppgift. Kompensationsuppgiter för frånvaro från obligatorisk närvaro inlämnas senast 20.12.2019.
2. Individuell skriftlig uppgift 13.12.2019
3. Gruppuppgift 16.12.2019, seminarier 17-18.12
13.11-18.12.2019 Åbo
Närstudier 54 h
Individuella studier 81 h