Janina Dahla
Drakos, G. & Hydén, L-C. (red.): Diagnos och identitet. Gothia förlag. 2011
Handbok för handikappservice: https://www.thl.fi/sv/web/handbok-for-handikappservice
Heister Trygg, B. & Andersson, I. Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik.Hjälpmedelsinstitutet. 2009
Helminen, J. Sosiaaliohjaus, Lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita 2016
Klang mfl. 2014. Sjukskötarens omvårdnadskunnande.
Kristoffersssen mfl. 2006. Grundläggande omvårdnad del 2. eller annan motsvarande bok
Lindqvist, R. Funktionshindrade i välfärdssamhället. 3 uppl. Gleerups 2014
Melhus, Å. 2010. Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor
Nurminen, M-L. 2013. ABC om läkemedelsbehandling.
Näkki, P. ja Sayed, T. (toim): Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita 2015
Sams - samarbetsförbundet kring funktionshinder r.f http://samsnet.fi/
Sjöblom, S. (2008). Har de blivit hjälpta så att de blivit stjälpta? En studie i socialarbetets potential och gränser för handikappservice. FKKC rapporter 2/2008.Tillgänglig på http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=9b8a9d6d-f611-4928-97c2-4bc8c84648df
Söderman, L,( red) 2011.Nya omsorgsboken (5:4uppl.) Liber
Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
Tideman, M. (red.).2011. Perspektiv på funktionshinder & handikapp. Studentlitteratur
Tossebro,J.(red)2011. Integrering och inkludering.Studentlitteratur
Weston, D. 2013. Vårdhygien för sjuksköterskor.
www.valvira.fi
www.finlex.fi
www.fimea.fi
tips på övrigt material finns insatt på kursens moodle sida under uppgifterna.
Föreläsningar, grupparbete, distansstudier, självstudier och studiebesök
1. Skriftlig inlämningsuppgift poster + muntlig presentation. 1sp Bedömning 0-5
Har kännedom om specialomsorgens verksamhetsområde
Har förståelse för och kan redogöra för funktionsbevarande omsorgens betydelse för personer med utvecklingsstörning
Förmåga att förstå och knyta an teori med det konkreta handledningsarbetet i omsorgssituationer
Förmåga att redogöra för stöd och service former inom specialomsorgen
Har förmåga att lyfta fram egna frågeställningar angående service och stöd gällande personer med utvecklingsstörning
Förmåga att använda relevanta källor, även utöver de som anges i kursen
Förmåga att reflektera över det egna förhållningssättet och den egna rollen i mötet med personer med utvecklingsstörning
____________________________________________________________________________________________________________
2 Grupprapport och seminarie. 2sp. Bedömning 0-5
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Förmåga att belysa problemställningar som berör människor med utvecklingsstörning i olika livsskeden
Förmåga att tillämpa lagar och regelverk som arbetsmetod
Förmåga att trygga och skapa delaktighet,självbestämmande och valfrihet i vardagsaktiviteter för personer med utvecklingsstörning
Förmåga till konstruktiv diskussion och utvärdering med åhörarna vid seminariet
Förmåga att på ett mångsidigt och åskådligt sätt presentera ämnet vid seminariet
_________________________________________________________________________________
3 Skriftlig inlämningsuppgift. 1,5sp. Bedömning 0-5
Kan beskriva patientens grundvård och känner till principerna kring denna
Kan redogöra för patientens personliga hygien och hur man tillämpar det i praktiken
Känner till näringsfrågor och kan relatera det till patientens nutrition
Kan redogöra för ett rehabiliterande och ergonomiskt arbetssätt och kan beskriva hur man förverkligar det i praktiken
Känner till grunderna för ett aseptiskt arbetssätt
Förmåga till egna reflektioner
____________________________________
______________________________________________________________________________________
4.Inlämningsuppgift räkneuppgift. 0,5sp. Bedömning GK/UK
Rätt gjorda och utförliga uträkningar på alla övningsuppgifter
03.10.2019 - 31.12.2019
16.08.2019 - 30.09.2019
ÅboRaseborg
Janina Dahla, Michaela Jalava
Kursen innehåller närstudiedagar som förutsätter obligatorisk närvaro. Frånvaro från obligatorisk undervisining kompenseras enligt instruktioner på moodle.
Mer information och material finns på studiehelhetens virtuella plattform Social servicehandledning / USOÅ15SS06 Omsorg om personer med utvecklingsstörning.
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd.
Studiebesök , erfarenhetstalare
Skriftlig inlämningsuppgift / poster + kort muntlig presentation. Inlämningsuppgiften inlämnas på moodle 7.11.19
Muntlig poster presentation 8.11.19
.
Grupprapport inlämnas på Moodle, efter seminariepresentationen 13.12.19. Deltagande i seminarie och seminariepresentation. 13.12.19.
.
Inlämningsuppgift i vård. 5.12.19
Läkemedelsräkning. Inlämningsuppgift ; skriftlig räkneuppgift 5.12.19
.
Närmare beskrivning av inlämningsuppgifter och examinationer finns på kursens virtuella plattform Moodle
3.10-31.12.19 Åbo
Närstudier 23H, Obligatorisk närvaro
Självstudier, grupparbete, examinationer 112H