Eva Juslin
Litteraturtips:
Drakos, G. & Hydén, L-C. (red.). Diagnos och identitet. Gothia förlag.2011
Forskning om funktionshinder pågår http://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Handbok för handikappservice: https://www.thl.fi/sv/web/handbok-for-handikappservice
Heister Trygg, B. & Andersson, I. Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik. Hjälpmedelsinstitutet 2009
Helminen, J. Sosiaaliohjaus lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita 2016
Lindqvist, R. Funktionshindrade i välfärdssamhället. 3 uppl. Gleerups 2014
Näkki, P. ja Sayed, T. (toim): Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita 2015
Räty, R. & Tolvanen, T.: Sosionomi (AMK) vammaistyön osaajana I 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Raportteja ja tutkimuksia 2/2008. 13 s.
Sams - samarbetsförbundet kring funktionshinder r.f http://samsnet.fi/
Sjöblom, S. (2008) Har de blivit hjälpta så att de blivit stjälpta?En studie i socialarbetets potential och gränser för handikappservice. FKKC rapporter 2/2008.Tillgänglig på http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=9b8a9d6d-f611-4928-97c2-4bc8c84648df
Suominen, S. &Tuominen, M. (2007) Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään.
Söderman,L.(red.)Nya omsorgsboken.Liber.2011
Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
Tideman, M. (red.)2011. Perspektiv på funktionshinder & handikapp.
Nurminen, M-L. 2013. ABC om läkemedelsbehandling.
Taam-Ukkonen, M. 2013. Turvallisen lääkehoidon perusteet.
Ernvall, S. m.fl. 2006. Läkemedelsräkning.
Inkinen R. m.fl. 2015. Turvallinen Lääkehoito.
Klang, B. m.fl. 2013. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande.
Tamminen-Peter, L. m.fl. 2007. Potilaan siirtymisen, ergonominen avustaminen.
Tamminen-Peter, L. m.fl. 2010. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla.
Tammien-Peter, L, Wickström, G. 2002. Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.
www.valvira.fi
www.finlex.fi
www.fimea.fi
Pharmaca fennica
Föreläsningar,simulering, grupparbete, seminarier, självstudier och studiebesök
På svenska
1.Specialomsorgens verksamhetsområde. Skriftlig inlämningsuppgift poster + muntlig presentation. 1sp Bedömning 0-5
Har kännedom om specialomsorgens verksamhetsområde
Har förståelse för och kan redogöra för funktionsbevarande omsorgens betydelse för personer med utvecklingsstörning
Förmåga att förstå och knyta an teori med det konkreta handledningsarbetet i omsorgssituationer
Förmåga att redogöra för stöd och service former inom specialomsorgen
Har förmåga att lyfta fram egna frågeställningar angående service och stöd gällande personer med utvecklingsstörning
Förmåga att använda relevanta källor, även utöver de som anges i kursen
Förmåga att reflektera över det egna förhållningssättet och den egna rollen i mötet med personer med utvecklingsstörning
__________________________________________________________________________
2. Inlämningsuppgift, vård. Bedömning 0-5
Kan beskriva patientens grundvård och känner till principerna kring denna
Kan redogöra för patientens personliga hygien och hur man tillämpar det i praktiken
Känner till näringsfrågor och kan relatera det till patientens nutrition
Kan redogöra för ett rehabiliterande och ergonomiskt arbetssätt och kan beskriva hur man förverkligar det i praktiken
__________________________________________________________________________
3. Läkemedelsbehandling Tent. Bedömning GK/UK
Kan tillämpa lagstiftning och direktiv inom läkemedelsbehandlingen
Kan beskriva läkemedelsbehandlingsprocessen och säker läkemedelsbehandling samt beakta socionomens ansvar och rättigheter i dessa
Kan förklara läkemedlens skeden i kroppen och känner till olika läkemedelsformer och administrationssätt
Kan läkemedelsräkning
_________________________________________________________________________
4.Personer med utvecklingsstörning i olika livsskeden och delaktighet.Grupprapport och seminarie. 2sp. Bedömning 0-5
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Förmåga att belysa problemställningar som berör människor med utvecklingsstörning, i olika livsskeden
Förmåga att tillämpa lagar och regelverk som arbetsmetod
Förmåga att trygga och skapa delaktighet, självbestämmande och valfrihet i vardagsaktiviteter för personer med utvecklingsstörning
Förmåga till konstruktiv diskussion och utvärdering med åhörarna vid seminariet
Förmåga att på ett mångsidigt och åskådligt sätt presentera ämnet vid seminariet
Svenska
22.10.2019 - 04.12.2019
16.08.2019 - 21.10.2019
ÅboRaseborg
Michaela Jalava, Janina Dahla
Frånvaro från obligatorisk undervisining kompenseras enligt instruktioner på moodle.
Mer information och material finns på studiehelhetens virtuella plattform Social servicehandledning / USOÅ15SS06 Omsorg om personer med utvecklingsstörning
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Erfarenhetstalare, studiebesök till enhet inom omsorgen
Skriftlig individuell inlämningsuppgift, poster + muntlig presentation 31.10
Inlämningsuppgift, vård 22.11
Läkemedelstent 14.11
Grupprapport inlämning 3.12.19. Seminarier 3-4.12.19
Komplettering enligt instruktioner och omtentamen vid allmänna omtentamenstillfällen.
21.10 - 8.12.19 Åbo
Närstudier, föreläsning, seminarie 40H
Självstudier , examinationer och grupparbete 95H