Eva Juslin
Alm, S., Bäckman, O., Gavanas, A. & Nilsson, A. red., 2011. Utanförskap. Stockholm. Dialogos Förlag.
Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB.
Helminen, J. toim., 2016. Sosiaaliohjaus- lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki. Edita.
Helminen, J toim.,2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita. Helsinki.
Isoherranen, K. (2012). Uhka vai mahdollisuus: Moniammatillista yhteistyötä kehittämässä. (Väitöskirja) https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/37493/isoherranen_vaitoskirja.pdf
Kananoja, A., Lähteinen, M.& Pirjo Marjamäki (toim). 2016. Helsinki. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma.
Karlsson, L.B., Kuusela, K. & Rantakeisu, U. red., 2015. Utsatthet, marginalisering och utanförskap. Lund. Studentlitteratur.
Laaksonen. M., Kääriäinen, A., Penttilä, M., Tapola-Haapola, M., Sahala, H., Kärki, J. & Jäppinen, A. (2011). Asiakastyön dokumentointi sosiaalihuollossa. Opastusta asiakastiedon käyttöön ja kirjaamiseen. (THL Raportti 54/2011). Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205084983
Lalander, P & Svensson,B. red., 2014. Perspektiv på social utsatthet. Lund. Studentlitteratur.
Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok. Stockholm. Natur och Kultur (också upplagan från 2006 kan användas)
Moula, A. red., 2009. Empowermentorienterat socialt arbete.Lund. Studentlitteratur, 2009.
Näkki, P. & Sayed, T. toim., 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki.Edita.
Payne, M. 2014. Modern teoribildning i socialt arbete. Stockholm. Natur och Kultur. (också upplagan från 2005 kan användas)
Svensson, K., Johnasson, E. & Laanemets, L. 2010. Handlingsutrymme. Utmaningar i socialt arbete. Stockholm. Natur och Kultur.
Tjersland, O.A., Engen, G. & Jansen, U. 2011. Allianser. Värderingar, teorier och metoder i socialt arbete. Lund. Studentlitteratur.
Holm Ivarsson, B. 2013. MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia.
Vardag, värderingar och etiken. etiska riktlinjer för yrkespersoner inom det sociala området. https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=1
Socialvårdslag 1301/2014.
Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården. 2000/812.
Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992
Hälso och sjukvårdslagen 1326/2010
Föreläsningar, självstudier, verkstäder, handledningsövningar, grupparbete, kontakt med arbetslivsrepresentanter, inlämningsuppgifter
Uppgift 1 Begrepp, socialtrygghet, lagstiftning och servicestruktur. 2sp (bedömning 0-5)
Bedömningsgrunder:
Har kännedom om social- och hälsovårdens värderingar och etiska riktlinjer gällande socialservicehandledning och dokumentering.
Känner till socialtrygghet, lagstiftning och servicestruktur.
Använder tillämpade teorier och forskningsdata som berör socialservicehandledning och dokumentering.
Beskriver åskådligt klientprocessen och dess delar
Känner till principerna för att dokumentera strukturerat, etiskt och delaktighetsfrämjande
Inlämningsuppgift II. Tillämpning och delaktighetsfrämjande arbetssätt. Gruppuppgift.2sp (bedömning 0-5) + Skriftlig självutvärdering. 1sp (bedömning 0-5) - utvecklingen av egen kompetens. Känner till metoder som främjar välbefinnande, hälsa och sociala rättigheter och kan tillämpa dem i socialservicehandledning och dokumentering
Bedömningsgrunder.
Tillämpar teori, juridiska föreskrifter, stöd och serviceformer
Tillämpar klientcentrerat arbetssätt och metoder
Kartlägger utgångspunkterna för beviljande av tjänster och utvärdera tjänsternas lämplighet för klienternas behov
Beskriver den givna målgruppens rättigheter, skyldigheter och serviceutbud ur ett handledningsperspektiv
Beskriver utförligt en praktisk klientprocess
Beskriver hur hen kan agera i ömsesidig och dialogisk interaktion
Förstår betydelsen av klientens och närståendes delaktighet i servicehandledningsprocessen och visar att hen stärker deras engagemang i processen
Granskar kritiskt och förklarar betydelsen av att dokumentera strukturerat, etiskt och delaktighetsfrämjande
.
Del.B. Skriftlig självutvärdering - utvecklingen av egen kompetens.
Bedömningsgrunder:
Två till tre sidor med motivering.
Studerande relaterar de olika delarna i de båda uppgifterna till varandra använder källor som stöd för sina reflektioner i sin självutvärdering.
Svenska
02.09.2020 - 24.10.2020
01.08.2020 - 10.09.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Janina Dahla
Förverkligande är planerad med reservation för förändringar
Kursen förutsätter till vissa delar obligatorisk närvaro, finns närmare beskrivet på studiehelhetens virtuella plattform Moodle.
Frånvaro från obligatorisk undervisning kompenseras enligt instruktioner på moodle. Eventuella kompensationsuppgifter skall vara inlämnade 16.10.20
Närmare information och studiematerial finns på studiehelhetens virtuella plattform Social servicehandledning/ socialhandledning och dokumentering då kursen öppnas.
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Kontakt med arbetslivsrepresentanter från olika del områden som arbetar med socialservice och klienthandledning
Närstudierna inleds 2.9.20
Examninationen består av 2 Inlämningsuppgifter ,
Deadline för uppgifterna:
Uppgift I, 2.10.20 individuell inlämningsuppgift
Uppgift II, 23.10 består av två delar : gruppuppgift + individuell självutvärdering
2.9-24.10.20 Novia Henriksgatan 7, Åbo
5 x 27=135H