Susanne Davidsson
Obligatorisk kurslitteratur(finns länkar på moodle till nätpublikationerna eller inskannat material):
Lagstiftning:
Lag om småbarnspedagogik 540/2018.
Statsrådets förordning om småbarnspedagogik 2018/753.
.
Broberg, M. 2017. Betydelsen av inskolning och trygghet för de yngsta barnen i förskolan. Sidorna 33-53. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.
.
Hakyemez-Paul, S, Pihlaja, P & Silvennoinen, H. 2018. Factors Affecting Early Childhood Educators Views and Practices of Parental Involvement. Ingår i: Varhaiskasvatuksen tiedelehti, Journal of Early Childhood Education Research. Vol 7, Issue 1 2018. Sidorna 76-99.
.
Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger.
.
Honko, M, Mustonen, S. 2021. Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen: Tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 10 Issue.2. Sidorna 28-44.
.
Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. 2016. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016:21.
eller
engelska versionen Joy, play and doing together; Recommendations for physical activity in early childhood. 2016. Publications of the Ministry of Education and Culture, Finland 2016:35.
.
Krook. U. 2020. Hemligt eller inte. Offentlighet och sekretess inom småbarnspedagogik och skola. Förbundet Hem och Skola i Finland.
.
Mansikka, J E & Lundkvist, M. 2019. Barns perspektiv och delaktighet som ideologisk orientering för småbarnspedagogiken i Finland. Ingår i: Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, Volum 5. Sidorna 111-129.
.
Utbildningsstyrelsen. 2018. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
.
Westerlund, S. 2021. Monikulttuurinen varhaiskasvatus osallisuuden poluilla - kohti yhdenvertaista varhaiskasvatusta. Sidorna 53-59. Ingår i verket: Lund, V & Väliaho, P(toim.). Uudet tuulet - varhaiskasvatus matkalla tulevaisuuteen. Laurea Ammattikorkeakoulu. Laurea Julkaisut/Laurea Publications 162.
Kursen är digital med material och inlämningar i Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom USOÅ15VSB Behörighetsgivande studier inom småbarnspedagogik: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3141
1. Tentamen 3 sp
Tenten fokuserar på innehållet i den givna litteraturen och studiematerialet, se punkten litteratur/studiematerial. Tenttiden är 4 h från det att studerande öppnar sidan med tentfrågorna i Moodle. Tenten kan skrivas vid valfri tidpunkt så länge kursen är öppen. Kort individuell feedback sätts in i anslutning till inlämnad tentamen. Examinator: Sussy Davidsson
2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp
Studerande väljer att av följande temaområden och skriver en fackuppsats utgående från det:
Alternativa pedagogiska inriktningar med fokus på småbarnspedagogik(Waldorfpedagogik, Reggio Emilia och Montessoripedagogik), Mobbningsförebyggande arbete inom småbarnspedagogiken eller Mångkulturellt arbete inom småbarnspedagogiken.
.
Fackuppsatsen ska innehålla relevant teori och hänvisa till forskning kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken. En del förslag på referenslitteratur finns på moodle. I rapporten ska ingå forskning, nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Studerande intervjuar en personal som arbetar med temat och inkluderar fakta från den muntliga kommunikationen i fackuppsatsen. Fackuppsatsen lämnas in på anvisad plats på kursens moodlesida. Skriftlig feedback sätts in i Moodle i kommentarsfältet bredvid de inlämnade uppgifterna.
Bedömningskriterier:
1. Tentamen 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap utgående från tentlitteraturen och studiematerial
- förmåga till reflektion kring småbarnspedagogiska frågeställningar
Bedömning enligt skala 0-5.
Examinator: Sussy Davidsson
2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet av det valda temat
- förmåga att förankra den presenterade teorin i det praktiska arbetet inom småbarnspedagogiken
Bedömning enligt skala 0-5.
Examinator: Sussy Davidsson
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Svenska
01.09.2021 - 31.12.2023
01.09.2021 - 15.12.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Susanne Davidsson
Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.
Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
5.00 sp
H-5
Personalintervju inom småbarnspedagogiken.
Enligt individuell tidtabell.
Enligt individuell studieplan. Kursen är öppen 1.9.2021-31.12.2023.
1. Tentamen 3 sp 81 h
2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp 54 h