Eva Juslin
Obligatorisk litteratur för examination 1:
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns i mappen obligatorisk kurslitteratur.
.
Björklund, C. 2015. Pre-primary school teachers' approaches to mathematics education in Finland. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 4 No.2. 2015. Sidorna 69-92.
.
Björklund, C, Nilsen, M & Pramling Samuelsson, I. 2016. Berättelser som redskap för att föra och följa resonemang. Ingår i Journal of Early Childhood Education Research. Vol.12(5). Sidorna 1-18.
.
Björklund, C.2017. Vad gör yngre barn med matte? Sidorna 120-138. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Bäckman, K. 2015. Matematiskt gestaltande i förskolan. Åbo: Åbo Akademis förlag. Doktorsavhandling.
.
Gammelgård. L. 2020. Tänk språk! Språkstrategi för dagvården. Reviderad upplaga. Sydkustens landskapsförbund.
.
Nilsen, M. 2017. Datorplattor och de yngsta barnen i förskolan. Stöttande samspel genom pedagogisk struktur och lyhörd interaktion. Sidorna 191-206. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Svensson, A-K. Med alla barn i fokus - om förskolans roll i flerspråkiga barns språkutveckling. 2012. Ingår i:Paideia, ISSN 1904-9633, nr 4, 29-37 s.
.
Utbildningsstyrelsen. 2018. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
.
Referenslitteratur och tips på material för examination Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 2 sp hittas på kursens moodlesida.
Kursen är digital med material och inlämningar i Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten USOÅ15VSB Behörighetsgivande studier inom småbarnspedagogik, e-socionom https://moodle.novia.fi/course/view.php?id=4510
1. Elektronisk inlärningsportfolio 2 sp
Studeranden utgår från kursens kompetenser och bygger under kursen upp en portfolio kring följande temaområden:
Barns språkliga medvetenhet, språkstödjande aktiviteter och språkbad
Små barns matematiska lärande och didaktik
Surfplattan/lärplattan som pedagogiskt verktyg och arbete med appar inom småbarnspedagogiken
.
Portfolion inleds med ett pärmblad och en innehållsförteckning och avslutas med en källförteckning enligt YH Novias skrivanvisningar. Studerande samlar praktiska idéer, material och information kring de givna temana i portfolion. I portfolion bör ingå sammanfattande kommentarer av teori och reflektion i relation till temaområdena och det material som finns/eller finns länkat till på moodle. Under kursen läser studeranden den angivna obligatoriska litteraturen och refererar till den där tematiken presenteras i portfolion.
.
I portfolion ska ingå en självutvärdering där studeranden utvärderar sina kompetenser, färdigheter och vidare utvecklingsbehov i relation till kurskompetenserna och kursinnehållet. Portfolion inlämnas på anvisad plats på moodle.
Examinator: Sussy Davidsson
.
2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 3 sp
Examinationen har fokus på följande kurskompetenser:
- Kan planera, genomföra och utvärdera meningsfulla lek- och lärandesituationer och kan använda resursförstärkande metoder i syfte att stöda barns matematiska, språkliga, kognitiva, sociala och emotionella utveckling och lärande
- Kan stöda barnet i att använda sig av olika uttryckssätt och till att omfatta sunda levnadsvanor
- Kan situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå och har en positiv syn på barnet och dess resurser
Examinationen görs i två delar.
Del 1. Studerande väljer först två metoder/material som finns presenterade på moodle(se sida på moodle). Arbetet inleds med att studerande läser in sig på metoderna/materialen. Studerande skriver en teoretisk rapport på 6-8 sidor om metoderna/materialen och dess teoretiska förankring. På kursens moodlesida finns länkar och material som kan användas som stöd i arbetet. Studerande kan även fritt välja att använda övrigt material som tillägg. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar och lämnas in på anvisad plats i moodle.
Del 2:
Studerande planerar, genomför och utvärderar två valfria aktivitetsstunder på daghem med de metoder/material som behandlats i kursen. Aktiviteterna planeras skriftligt och dokumenteras genom videoupptagning eller med bilder med fokus på studerande som ledare av aktiviteten. Examinationen avslutas med en skriftlig utvärdering av aktivitetsstuderna utgående från kompetenserna ovan. Alla delar av examinationen laddas upp på anvisad plats i moodle.
Examinator: Sussy Davidsson
Bedömningskriterier:
1. Elektronisk inlärningsportfolio 2 sp
- portfolions struktur och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap
- förmåga att tillämpa och anpassa teori till praxis
- förmåga till självutvärdering och analys
Bedömning enligt skala 0-5. Studerande får skriftlig feedback i Moodle i kommentarsfältet vid de inlämnade uppgifterna.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
.
2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap och teori om metoden
- förmåga att planera, genomföra och utvärdera meningsfulla lek- och lärandesituationer och använda resursförstärkande metoder
- förmåga att situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå
Bedömning enligt skala 0-5. Kort skrifltig feedback ges på moodle i samband med den inlämnade examinationen.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
Svenska
01.09.2020 - 31.08.2021
02.09.2020 - 31.08.2021
Institutionen för hälsa och välfärd
Susanne Davidsson
Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Kursen ingår i de behörighetsgivande valfria studierna inom småbarnspedagogik. Länk till kursens moodlesida: https://moodle.novia.fi/course/view.php?id=4510
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
5.00 sp
H-5
Samarbete med valfritt daghem.
Enligt individuell tidtabell så längen kursen är öppen.
Kursen är digital. Kursen är öppen 1.9.2020-31.8.2021.
1. Elektronisk inlärningsportfolio 2 sp 54 h
2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 3 sp 81 h