Susanne Davidsson
Obligatorisk kurslitteratur:
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. Juva: PS-Kustannus. Ur verket läses: Osa I Lapsen sosiaalis-emotionaaliset taidot ja niiden tukeminen, Osa II Vuorovaikutuksen voima och osa III Pedagoginen toiminta. (Boken finns även som e-bok och kan hittas via studerandes lokala hembibliotek i kommuner, men inte via Åbo Akademis bibliotek).
eller:
.
Ahonen, L. 2015. Varhaiskasvattajan toiminta päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Acta Universitatis Tamperensis 2115. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Ur verket läses kapitlen 1, 3, 4, 5 och 9. Länk till materialet finns på kursens moodlesida.
.
Alasuutari, M, Heiskanen & Vehkakoski, T. 2018. Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. Ingår i: British Journal of Sociology of Education. Länk till materialet finns på kursens moodlesida.
.
"En fungerande vardag - tips för hur du kan stöda barnet på ett positivt sätt" utgivet av
ADHD-förbundet, Barnavårdsföreningen / ADHD-center, RAY, 2012. Länk till materialet finns på kursens moodlesida. Materialet används valfritt.
.
Granlund, M. 2014. Barn med utvecklingsstörning. Ingår i: Sandberg, A. (red.)2014. Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd. Studentlitteratur. Sidorna 157-175. Materialet sätts in på kursens moodlesida i mappen Studiematerial för de individuella inlärningsuppgifterna.
.
Lutropp, A. 2014. Utvecklingsstörning och samspel. Ingår i: Sandberg, A. (red.)2014. Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd. Studentlitteratur. Sidorna 177-193. Materialet sätts in på kursens moodlesida i mappen Studiematerial för de individuella inlärningsuppgifterna.
.
Mohss, N. 2014. Specialpedagogik i förskolan - ett problemorienterat synsätt. Kapitel 4(sidorna 75-89) i verket: Sandström, M, Nilsson, L och Stier, J.(red.). 2014. Inkludering - möjligheter och utmaningar. Lund: Studentlitteratur. Materialet finns på kursens moodlesida i mappen Studiematerial för de individuella inlärningsuppgifterna.
.
Pihlaja, P, Sarlin, T & Ristkari, T. (2015) How Do Day-Care Personnel Describe Children with Challenging Behaviour?, Education Inquiry, 6:4, 26003. Länk till materialet finns på kursens moodlesida.
.
Utbildningsstyrelsen 2018. Grunderna för planen för småbarnspedagogik. Kapitel 4. Stöd för barnets utveckling och lärande. Länk till materialet finns på kursens moodlesida.
.
På moodle finns även övrigt material som kan användas.
Kursen är digital. Studerande gör inlämningsuppgifter på moodle.
I kursen ingår ett virtuellt smågruppsarbete enligt instruktioner som finns på moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten USOÅ15VSB Behörighetsgivande studier inom småbarnspedagogik, flerformsstuderande https://moodle.novia.fi/course/view.php?id=3414#section-4
Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum.
Bedömningskriterier:
1. Individuella inlärningsuppgifter 3,5 sp
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- förmåga till reflektion och analys
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Examinator Gunilla Björklund sätter in individuell feeback i samband med studerandes inlämning på moodle.
.
2. Virtuellt smågruppsarbete 1,5 sp
- professionellt förhållningssätt och aktivt deltagande
- förmåga att sammanfatta teori i skriftlig och muntlig form
Bedömning enligt skala 0-5. Allmän feed-back sätts in på moodle. Vid behov kan specifik gruppinriktad feed-back ges till en enskild grupp via epost.
Vid validering bedöms kursens med vitsordet godkänd.
Svenska
01.09.2019 - 31.12.2019
02.07.2019 - 02.09.2019
ÅboRaseborg
Susanne Davidsson
Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande valfria yrkesstudierna inom småbarnspedagogik.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten USOÅ15VSB Behörighetsgivande studier inom småbarnspedagogik, flerformsstuderande https://moodle.novia.fi/course/view.php?id=3414#section-4
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
5.00 sp
H-5
1. Individuella inlärningsuppgifter 3,5 sp
I småbarnspedagogiken ska barnets utveckling och lärande stödjas på ett sätt som motsvarar barnets behov och utgående från barnets styrkor och resurser. Målet med examinationen är att först ge dig en bas för hur man idag definierar barn med särskilda behov och hur man ser på inkludering och inklusion på ett makroplan. Vidare ska examinationen ge dig kunskap om vad som förväntas av dig som blivande professionell inom småbarnspedagogiken då det gäller barn med särskilda behov och stöd för barnets utvecking och lärande.
.
De individuella inlärningsuppgifterna finns publicerade på moodle. Inlärningsuppgifterna baserar sig på den obligatoriska kurslitteraturen och material som finns på moodle. Du får gärna också använda dig av annan kompletterande litteratur. Under din arbetsprocess har du möjlighet till handledning via moodle i forumet frågor och svar(i regel på måndagar efter den 26.8.2019).
Inlämning: Uppgiften inlämnas den 1.11.2019 eller senast den 2.12.2019 på anvisad plats på moodle.
Examinator: Gunilla Björklund
.
2. Virtuellt smågruppsarbete 1,5 sp
Studerande i flerformsgruppen USO18F-Å, ÖPY studerande eller studerande med individuell studieplan utför det virtuella smågruppsarbetet med 2-3 andra studerande. Gruppindelningen sätts in på moodle (obs! Anmäl dig till kursen i Peppi!). Studerande som har en individuell studieplan kan även vid behov enligt överenskommelse med kursansvarig göra examinationen individuellt.
.
För båda smågruppsträffarna finns anvisningar uppladdade på moodle. Grupperna möts virtuellt i dessa grupper två gånger under veckorna 38-42). Grupperna planerar själva in tiderna för träffarna och planerar in flera virtuella träffar enligt behov. Kursansvarig besvarar gruppens eventuella frågor i kursens handledningsforum i moodle. Mer information och anvisningar för smågruppsarbetet finns uppladdat på kursens moodlesida. Deltagandet i de virtuella smågrupperna är obligatoriskt.
Öppna YH studerande som anmäler sig till kursen efter den 10.9.2019 gör examinationen individuellt.
Examinator: Sussy Davidsson
1. Individuella inlärningsuppgifter 3,5 sp
Inlämning: Uppgiften inlämnas den 1.11.2019 eller senast den 2.12.2019 på anvisad plats på moodle.
.
2. Virtuellt smågruppsarbete 1,5 sp
Inlämning: Power-point föreläsningen och broshyren inlämnas senast den 5.11.2019 på anvisad plats i moodle.
Hösten 2019 (1.9-15.12.2019).
1. Individuella inlärningsuppgifter 3,5 sp = 94, 5 h
.
2. Virtuellt smågruppsarbete 1,5 sp = 40, 5 h