Eva Juslin
Obligatorisk kurslitteratur:
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. Juva: PS-Kustannus. Ur verket läses: Osa I Lapsen sosiaalis-emotionaaliset taidot ja niiden tukeminen, Osa II Vuorovaikutuksen voima och osa III Pedagoginen toiminta. (Boken finns även som e-bok och kan hittas via studerandes lokala hembibliotek i kommuner, men inte via Åbo Akademis bibliotek).
eller:
.
Ahonen, L. 2015. Varhaiskasvattajan toiminta päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Acta Universitatis Tamperensis 2115. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Ur verket läses kapitlen 1, 3, 4, 5 och 9. Länk till materialet finns på kursens moodlesida.
.
Alasuutari, M, Heiskanen & Vehkakoski, T. 2018. Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. Ingår i: British Journal of Sociology of Education. Länk till materialet finns på kursens moodlesida.
.
"En fungerande vardag - tips för hur du kan stöda barnet på ett positivt sätt" utgivet av
ADHD-förbundet, Barnavårdsföreningen / ADHD-center, RAY, 2012. Länk till materialet finns på kursens moodlesida. Materialet används valfritt.
.
Granlund, M. 2014. Barn med utvecklingsstörning. Ingår i: Sandberg, A. (red.)2014. Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd. Studentlitteratur. Sidorna 157-175. Materialet sätts in på kursens moodlesida i mappen Studiematerial för de individuella inlärningsuppgifterna.
.
Lutropp, A. 2014. Utvecklingsstörning och samspel. Ingår i: Sandberg, A. (red.)2014. Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd. Studentlitteratur. Sidorna 177-193. Materialet sätts in på kursens moodlesida i mappen Studiematerial för de individuella inlärningsuppgifterna.
.
Mohss, N. 2014. Specialpedagogik i förskolan - ett problemorienterat synsätt. Kapitel 4(sidorna 75-89) i verket: Sandström, M, Nilsson, L och Stier, J.(red.). 2014. Inkludering - möjligheter och utmaningar. Lund: Studentlitteratur. Materialet finns på kursens moodlesida i mappen Studiematerial för de individuella inlärningsuppgifterna.
.
Pihlaja, P, Sarlin, T & Ristkari, T. (2015) How Do Day-Care Personnel Describe Children with Challenging Behaviour?, Education Inquiry, 6:4, 26003. Länk till materialet finns på kursens moodlesida.
.
Utbildningsstyrelsen 2018. Grunderna för planen för småbarnspedagogik. Kapitel 4. Stöd för barnets utveckling och lärande. Länk till materialet finns på kursens moodlesida.
.
På moodle finns även övrigt material som kan användas.
Kursen är digital. Studerande gör inlämningsuppgifter på moodle.
I kursen ingår ett virtuellt mångprofessionellt smågruppsarbete med hälsovårdarstuderande enligt instruktioner som finns på moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten USOÅ15VSB Behörighetsgivande studier inom småbarnspedagogik, dagsstuderande https://moodle.novia.fi/course/view.php?id=3757
Handledning i det mångprofessionella smågruppsarbetet fås digitalt i kursens handledningsforum som besvaras 17.9 och 24.9.
Bedömningskriterier:
1. Individuella inlärningsuppgifter 3,5 sp
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- förmåga till reflektion och analys
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Examinator sätter in individuell feeback i samband med studerandes inlämning på moodle.
2. Virtuellt mångprofessionellt smågruppsarbete 1,5 sp
- professionellt förhållningssätt och aktivt deltagande
- förmåga att sammanfatta teori i skriftlig och muntlig form
Bedömning enligt skala 0-5. Allmän feed-back sätts in på båda gruppernas moodleplattformer. Vid behov kan specifik gruppinriktad feed-back ges till en enskild grupp via epost.
Vid validering bedöms kursens med vitsordet godkänd.
Svenska
01.08.2019 - 31.12.2019
16.08.2019 - 30.09.2019
ÅboRaseborg
Susanne Davidsson
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande valfria yrkesstudierna inom småbarnspedagogik.
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
5.00 sp
H-5
1. Individuella inlärningsuppgifter 3,5 sp
I småbarnspedagogiken ska barnets utveckling och lärande stödjas på ett sätt som motsvarar barnets behov och arbete ska utgå från barnets styrkor och resurser. Målet med examinationen är att först ge en bas för hur man idag definierar barn med särskilda behov och hur man ser på inkludering och inklusion på ett makroplan. Vidare ska examinationen ge kunskap om vad som förväntas av blivande professionella inom småbarnspedagogiken då det gäller barn med särskilda behov och stöd för barnets utvecking och lärande.
De individuella inlärningsuppgifterna finns publicerade på moodle. Inlärningsuppgifterna baserar sig på den obligatoriska tentamenslitteraturen och/eller material som finns på moodle. Du får gärna också använda dig av övrigt material på moodle eller annan kompletterande litteratur.
Under din arbetsprocess har du möjlighet till handledning via moodle i forumet frågor och svar. Kursansvarig besvarar frågor en gång per vecka( i regel på måndagar från och med den 2.9.2019). Examinator skriver individuell feedback i anslutning till inlämningen på moodle.
Examinator: Gunilla Björklund
2. Virtuellt mångprofessionellt smågruppsarbete 1,5 sp
Studerande delas in i mångprofessionella virtuella smågrupper. Smågruppsindelningen sätts in på moodle. Deltagandet i de virtuella smågrupperna är obligatoriskt. Studerande som har individuellt studieplan kan enligt avtal med kursansvarig utföra examinationen individuellt.
För båda smågruppsträffarna finns anvisningar uppladdade på moodle. Inled kursen med att läsa de Allmänna anvisningarna för smågruppsarbetet som finns på moodle. Det är viktigt att grupperna redan i augusti tar kontakt med varandra och bokar in de virtuella smågruppsträffarna. Grupperna planerar själva in flera virtuella träffar som behövs. Kursansvariga Sussy Davidsson och Chrisse Alm besvarar gruppens eventuella frågor i diskussionsforumet frågor och svar. Mer information finns på kursens moodlesida.
Examinatorer: Sussy Davidsson & Chrisse Alm
1. Individuella inlärningsuppgifter 3,5 sp
Inlämning: Uppgiften inlämnas senast den 28.10.2019 på anvisad plats på moodle. Examinator skriver individuell feedback i anslutning till inlämningen på moodle.
2. Virtuellt mångprofessionellt smågruppsarbete 1,5 sp
Inlämning: Examinationen inlämnas senast den 8.10.2019 på anvisad plats på moodle. Sammanfattande feedback på examinationen sätts in på kursens moodlesida. Vid behov kan separat gruppinriktad feedback ges till en grupp.
Kursen är digital. 2.9-20.12.2019.
Individuella inlärningsuppgifter 3,5 sp 94,5 h
Virtuellt mångprofessionellt smågruppsarbete 1,5 sp 40, 5 h