Katarina Sandström
Ahrne, G & Svensson, P. 2011. Handbok i kvalitativa metoder.
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: studentlitteratur.
Barman, M & Djurfeldt, G.2015. Statistisk vektygslåda - att förstå och ändra världen med siffror.
Den etiska grunden för social- och hälsovården. Etene -publikationer (Etene publikation 33)
Elomaa, L. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Turun Amk. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Forskningsetiska delegationen. 2012. God vetenskaplig praxis och handläggning av avvikelser från den.
Denscombe, M. 2018. Forskningshandboken. För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Studentlitteratur, Lund
Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B. (red.). 2017. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
Henricson, M. 2017. Vetenskaplig teori och metod. Från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Stundentlitteratur
Jakobsen, D.I. 2007. Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Stockholm: Natur & Kultur.
Körner, S. & Wahlgren, L. 2012. Praktisk statistik. Lund: Studentlitteratur.
Körner, S. & Wahlgren, L. 2005. (eller nyare uppl.). Statistiska metoder. Lund: Studentlitteratur.
Olsson, H. & Sörensen, S. 2011. Forskningsprocessen: kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Liber, Stockholm.
Patel, R. & Davidsson, B. 1994/2003/2011. Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitterature
Trost, J. 2010. Kvalitativa intervjuer. Lund: studentlitteratur.
Willman, A., Stoltz, P. & Bahtsevani, C. 2008. Evidensbaserad omvårdnad - En bro mellan forskning och klinisk verksamhet. (2 uppl.). Hungary: Studentlitteratur.
Larsen, A. 2018. Metod helt enkelt. En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Gleerups, Malmö.
Annan aktuell litteratur om forskningsmetodik
Självstudier
Föreläsningar
Övningar
Bedömning av Quiz samt distansuppgift är enligt skalan N1-B5. Kursvitsord räknas: Quiz 33 % av helhetsvitsordet och distansuppgiften 66 % av helhelsvitsordet.
Bedömning av distansuppgiften (2 sp) baseras på:
- Analysförmåga
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av metodlitteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända.
Svenska
01.01.2020 - 15.04.2020
01.12.2019 - 17.01.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Katarina Sandström, Josephine Åberg
Utbildning till sjukskötare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
2.00 sp
H-5
Vid anhållan om validering (identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens) används bedömningsskalan godkänd/underkänd. Valideringsanhållan inkluderad kompetensanalys skall lämnas in senast 2.1.2020 per e-post (därtill senast 7.1.2020 i skriftlig form) till examinatorerna.
Quiz, (1 sp) öppen på moodle v. 10 (2.3-6.23. Ifall quizen är underkänd görs Omtentamen 1: Quiz v. 12. Skriftligt omtentamen II: 17.4
Distansuppgift (2sp). Artiklarna lämnas in för godkännande senast 9.2. Inlämning 5.4
Åbo, 7.1-5.4.2019
Föreläsningar (närstudier)4 h
Självstudier inför Quiz 22 h
Distansuppgift 54 h
Quizen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen.
_____________________________________________________________
Distansuppgift:
- kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
- Metodlitteraturen används inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister.
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Underkänd rapport kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse.
Quizen bedöms med under 70 % av maximalpoängen i examinationen.
_________________________________________________________________
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Metodlitteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Quizen bedöms med under 90 % av maximalpoängen i examinationen.
________________________________________________________
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras
- Metodlitteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god.
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
Quizen bedöms med eller över 90 % av maximalpoängen i examinationen.
__________________________________________________________________
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Metodlitteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.