Minna Syrjäläinen-Lindberg
Kursbok:
Kirkevold M., Brodtkorb K. & Hylen Ranhoff A. 2018. Geriatrisk omvårdnad
Gottlieb , 2013. Strengths-Based Nursing Care s. 56 -103
Geriatrik: Dehlin, O & Rundgren, Å. 2014 Geriatrik. Studentlitteratur eller Tilvis, R. Mfl. 2016 Geriatria. Duodecim eller en annan valfri bok i geriatri
Litteratur:
Brattberg, G. 2015. Äldre och sociala medier.
Drevenhorn, E. 2017. Hemsjukvård. Studentlitteratur.
Ernsth Bravell, M. 2011. Äldre och åldrande.
Etene. 2008. Vårdetik på ålderns höst
Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson, S: & Taghizadeh Larsson, A. (red). 2016. Förändringsperspektiv på äldreomsorgen.
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre.
Kivelä, S-L. 2010. Vi äldre och våra mediciner.
Larsson, Å. (red) 2015. Vardagsteknik för äldre.
McBee, L. 2011. Mindfulness i äldrevården.
NMR. 2015. Kvalitet i äldreomsorgen. Äldreomsorg i Norden Sid 55-90. Nordiskt välfärdscentrum.
SHM 2017: Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen.
Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Artiklar och relevanta hemsidor.
Självstudier
Lektioner
Smågrupper
Seminarie
Simulation
Tentamen i geriatri bedöms med vitsord GK/UK
.
Hemtentamen bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier: Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter i den gerontologiska patientens vårdkedja, vårdprocess, vårdplanering, i de centrala geriatriska hälsohindren/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder. Studerande förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom gerontologiskt kontext. Uppgiften lämnas inom utsatt tid.
Simulation - obligatorisk närvaro
Svenska
27.09.2019 - 20.05.2020
16.08.2019 - 16.02.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Bodil Julin
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare, Hälsovård, Vård
Åbo, Henriksgatan 7
1.00 sp
0.00 sp
H-5
Smågruppsarbete och seminarium
Tentamen i geriatri
Hemtentamen
Simulation på engelska
Seminarie v 11
Tent i geriatri v 16
Hemtentamen inl v 21
Simulationer v 21
Projektarbete hösten 2019 eller individuell inlämningsuppgift
Närstudier på campus Åbo v 8-11,16, och 21
Simulationer förverkligas på engelska
Geriatri 1 sp:
självstudier och examination 27 h
--
Vårdarbete 3 sp:
Självstudier inklusive hemtentamen 30 h,
Lektioner och simulation 18 h,
Smågruppsarbete och seminarium 6 h,
--Projektarbete 27 h
Studerande når inte upp tillbedömningskriterier för tillfredsställande.
Hemtentamen:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar på basen av kurslitteratur men har inte förmåga att använda annat material eller göra egna reflektioner. Studerande kan beskriva den gerontologiska patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i geriatriska sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder och tillämpningen är svag.
Hemtentamen:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar på basen av kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är inte mångsidigt. Studerande kan beskriva gerontologiska patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i geriatriska sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.
Hemtentamen:
Studerande svarar på djupgående nivå på alla uppgiftens delar och använder mångsidigt kurslitteratur samt andra evidensbaserade källor. Studerande kan beskriva den gerontologiska patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i geriatriska sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder och kan tillämpa dem.