Minna Syrjäläinen-Lindberg
Kursbok:
Kirkevold M., Brodtkorb K. & Hylen Ranhoff A. 2018. Geriatrisk omvårdnad
Gottlieb , 2013. Strengths-Based Nursing Care s. 56 -103
Geriatrik: Dehlin, O & Rundgren, Å. 2014 Geriatrik. Studentlitteratur eller Tilvis, R. Mfl. 2016 Geriatria. Duodecim eller en annan valfri bok i geriatri.
Databasen Medibas
Fimea.fi
Litteratur:
Brattberg, G. 2015. Äldre och sociala medier.
Drevenhorn, E. 2017. Hemsjukvård. Studentlitteratur.
Ernsth Bravell, M. 2011. Äldre och åldrande.
Etene. 2008. Vårdetik på ålderns höst
Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson, S: & Taghizadeh Larsson, A. (red). 2016. Förändringsperspektiv på äldreomsorgen.
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre.
Kivelä, S-L. 2010. Vi äldre och våra mediciner.
Larsson, Å. (red) 2015. Vardagsteknik för äldre.
McBee, L. 2011. Mindfulness i äldrevården.
NMR. 2015. Kvalitet i äldreomsorgen. Äldreomsorg i Norden Sid 55-90. Nordiskt välfärdscentrum.
SHM 2020: Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen.
THL. 2020. Livskraft på äldre dar - kostrekommendationer på äldre personer.
Relevanta hemsidor:
STM hemsida
THL hemsida
Självstudier
Lektioner
Smågrupper
Seminarium
Simulation
Kunskapstest som smågruppsarbete och seminarium GK/UK
Inlämningsuppgift och simulation GK/UK
.
Hemtentamen bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier: Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter i den gerontologiska patientens vårdkedja, vårdprocess, vårdplanering, i de centrala geriatriska hälsohindren/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder. Studerande förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom gerontologiskt kontext. Uppgiften lämnas inom utsatt tid.
Svenska
08.02.2021 - 23.05.2021
15.11.2020 - 07.02.2021
Institutionen för hälsa och välfärd
Minna Syrjäläinen-Lindberg, Bodil Julin
Förhandmaterial för studerande inför kunskapstest v 16:
• Hammaslääkäriliitto. Ikääntyneiden suunterveys. https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/suunterveys/suunterveys-eri-ikakausina/ikaantyneiden-suunterveys#.X1h8vabV6Uk
• Hoitotyön tutkimussäätiö 2019. Muistisairaan henkilön päivittäistoiminnoista suoriutumisen tukeminen – lääkkeettömät menetelmät hoitotyössä. Hoitosuositus. https://www.hotus.fi/muistisairaan-henkilon-paivittaistoiminnoista-suoriutumisen-tukeminen-laakkeettomat-menetelmat-hoitotyossa-hoitosuositus/
• Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138652/TOIMIA_suositus_s023_iakkaiden_henkiloiden_lyhytaikaiseen_sairaalahoitoon_liittyva_toimintakyvyn_arviointi.pdf?sequence=2&isAllowed=y
• Kivelä S-L & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf
• Käypä hoito –suositukset https://www.kaypahoito.fi/
-Muistisairaudet
-Virtsankarkailu > Iäkkäiden hoidon erityispiirteet
• Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980
• Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
• Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M, Arkkila P. (Tilvis R. toim.). 2016. Geriatria, 19-56, 79-85.
• Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (ETENE). 2008. Vanhuus ja hoidon etiikka. https://etene.fi/documents/1429646/1559070/ETENE-julkaisuja+20+Vanhuus+ja+hoidon+etiikka.pdf/34d9870b-d612-4952-8265-dcb7961dc3ab
• Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-472-1
• Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017, 24-30, 55-60, 75-77, 125-128, 137-142. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/79348
Utbildning till sjukskötare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Smågruppsarbete
Seminarium
Simulation
Kunskapstest- inhiberat
Hemtentamen
Smågrupparbete v 10 och 11
Seminarium v 16
Simulation på engelska v 16
Hemtentamen inlämning v 21
Distansstudier v 9-11, 16 och 21
Smågruppsarbete v 10 och 11.
Simulationer förverkligas på engelska
Kunskapstest förverkligas som smågruppsarbete och seminarium 27 h
--
Vårdarbete 3 sp:
Självstudier inklusive hemtentamen 54 h
Lektioner, inlämningsuppgift och simulation 27 h
Studerande når inte upp tillbedömningskriterier för tillfredsställande.
Hemtentamen:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar på basen av kurslitteratur men har inte förmåga att använda annat material eller göra egna reflektioner. Studerande kan beskriva den gerontologiska patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i geriatriska sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder och tillämpningen är svag.
Hemtentamen:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar på basen av kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är inte mångsidigt. Studerande kan beskriva gerontologiska patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i geriatriska sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.
Hemtentamen:
Studerande svarar på djupgående nivå på alla uppgiftens delar och använder mångsidigt kurslitteratur samt andra evidensbaserade källor. Studerande kan beskriva den gerontologiska patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i geriatriska sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder och kan tillämpa dem.