Bodil Julin
Ekvall, A. & Jansson, A. 2016. Omvårdnad & Medicin.
(Almås H. 2011. Klinisk omvårdnad I och II)
Ahonen O. 2019. Kliininen hoitotyö - sisätaudit, kirurgia ja syöpätaudit (eller en motsvarande bok, max 5 år gammal)
Björkman E. & Karlsson, K. 2014. Medicinsk teknik för sjuksköterskor: material, metod, ansvar.
Klang, B. et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Kapitel 11-19.
Lindholm, C. 2018. Sår. Studentlitteratur: Lund.
Iivanainen, A. 2016. Hoida ja kirja. Sanoma Pro.
Alahuhta, S. m.fl. 2011. Nestehoito eller Svensén, C. & Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi eller Donnerdal, L. 2014. Vätskebalans genom omvårdnadsplan.
Arffman, S. m.fl. 2009. Ravitsemus eller Aro, A., Mutanen, M. & Uusitupa, M. 2012. Ravitsemushoito: suositus sairaaloille, terveyskeskuksille, palvelu- ja hoitokoteihin ja kuntoutuskeskuksiin.
Skolin, I. 2018, Näringslära för sjuksköterskor.
Helovuo, A. M.fl 2011. Potilasturvallisuus; eller Institut för hälsa och välfärd. 2012. Handbook om patiensäkerhet; eller Lindh M.& Sahlqvist L. 2012. Säker vård. Att förbygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg; eller THL. 2011. Potilasturvallisuus opas. Potilasturvallisuus ja strategian toimeenpanon tueksi.
Schwieler, J. mfl. 2011. EKG-tolkning. En klinisk guide. http://hjertelegene.no/wp-content/uploads/2015/03/EKG-tolkning-En-klinisk-guide.pdf
Elomaa, L & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Övrigt:
Föreläsningsmaterial
Internetmedicin.se https://www.internetmedicin.se/
Terveysportti: Sairaanhoitajan käsikirja.
Terveysportti, Sairaanhoitajan tietokannat.
Vårdhandboken (de nationella metoderna och riktlinjerna i Sverige).
Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter
Självstudier
Föreläsningar
Smågruppsarbete
Workshops
Simuleringar
På svenska
1. Workshopsarbete och simulationer bedöms GU-UK. Obligatorisk närvaro. För GK vitsord bör studerande aktivt deltagit i alla delar och gjort på godkänd nivå skriftliga inlämningsuppgifter i anslutning till simulationerna.
2. Individuell skriftlig examination bedöms i skalan 0-5
_________________________________________________
För godkänt kursvitsord bör alla delar vara godkända.
Svenska
25.08.2020 - 08.11.2020
01.08.2020 - 24.08.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Bodil Julin, Nerxhivane Cimili, Josephine Åberg
Utförligare information om kursen publiceras på Moodle.
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
2.00 sp
H-5
Självstudier
Föreläsningar och smågruppsarbete
Kunskapstester
Workshopsarbete, simulationer och kliniska övningar
Ev. gästföreläsare från arbetslivet
1. Workshopsarbete och simulationer under september - oktober (1.5 sp)
2. Individuell skriftlig examination 30.10.2020, omtentamen I den 27.11.2020 och omtentamen II den 22.1.2021. Den skriftliga examinationen (3.5 sp) baseras på självstudier, smågruppsarbete, gemensamma case-bearbetningar i klass, föreläsningar, handledda workshops och tillhörande simulationer.
Åbo, 24.8- 1.11.2020
Självstudier 60 h
Interaktiva föreläsningar på campus 34 h
Smågruppsarbete 15 h
Workshop 8 h
Kliniska övningar 12 h
Öppen klinik 4h
Tentamen 3 h
Den skriftliga examinationen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen
Den skriftliga examinationen bedöms med under 70 % av maximal poängen i examinationen
___________________________________________________________________________________
Essäfrågorna:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar, men delarna relateras inte till varande. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan ytligt tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner
Den skriftliga examinationen bedöms med under 90 % av maximal poängen i examinationen.
_________________________________________________________________________________
Essäfrågorna:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar och kan i viss mån relatera dem till varandra. Studerande har grundläggande kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra egna reflektioner.
Den skriftliga examinationen bedöms med eller över 90 % av maximal poängen i examinationen.
________________________________________________________________________________________
Essäfrågorna:
Studerande svarar på djupgående nivå på alla uppgiftens delar och kan relaterad dem till varandra. Studerande har djupa kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i en vårdplan/patientcase. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter och beakta mångprofessionella arbetssättet. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna djupgående reflektioner.