Minna Syrjäläinen-Lindberg
Ahonen, O. et al. 2012. Kliininen hoitotyö: sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoitotyö.
Almås, H. et al (red.) 2011. Klinisk omvårdnad 1 & 2.
Andersson, R. et al. (red.) 2012. Kirurgiska sjukdomar.
Hamberger, B. & Haglund U. (red.) 2013. Kirurgi. (Eller motsvarande bok i kirurgi(svenska/finska/engelska))
Klang, B. et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Kapitel 20. Pre och postoperativ omvårdnad.
Kumlien, C. & Rustedt, J. (red.) 2018. Omvårdnad & kirurgi.
Lindwall L. (red.) 2012. Omvårdnad vid kirurgiska sjukdomar.
SKHOLE: Kirurgi (ej multitrauma, bränn- och frostskador, grundläggande anestesimetoder)
Aktuella artiklar inom kirurgiskt vårdarbete och kirurgi.
Material i Moodle
Självstudier
Nätbaserade föreläsningar
Work shops
Simulationer
Instuderingsfrågor i kirurgi GK/UK
Work shop GK/UK
Simulationer GK/UK
Inlärningsdagbok 0-5
Svenska
26.08.2019 - 10.11.2019
16.08.2019 - 30.09.2019
ÅboRaseborg
Hanna Limnell
Tilläggsinformation och tematisering i Moodle (kursstruktur).
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare, Hälsovård, Vård
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
4.00 sp
H-5
Instuderingsfrågor i kirurgi
Work shop
Simulationer
Inlärningsdagbok
Inlämning av instuderingsfrågor den 8.9.
Inlämning av inlärningsdagbok del 1 29.9., del 2 20.10. och del 3 10.11.
26.8.-10.11.2019
Henriksgatan 7, Åbo
Simulationer den 7.11. i SimuCenter, Medisiina D, Kinakvarngatan 10.
Instuderingsfrågor 35 h
Work shops och simuleringar 20 h
Inlärningsdagbok med virtuella föreläsningar och material 80 h
Studerande har inte deltagit work shop, simulationer och kliniska övningar.
Inlärningsdagbokens delar är inte inlämnade i utsatta tider och underkända delar kompletteras inte efter respons.
Studerande behandlar alla delar som har behandlats under kurs kirurgiskt vårdarbete och kirurgi och använder litteratur men har inte förmåga att använda evidensbaserat och mångsidigt material och egna reflektioner är svaga eller fattas. Studerande kan beskriva kirurgiska patientens vård och kirurgiska sjukdomar men har svårt att relatera de olika delarna till varandra och sjukskötarens uppgifter . Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i kirurgiska sjukdomar och vårdmetoder och tillämpningen är svag.
Studerande behandlar alla delar som har behandlats under kurs kirurgiskt vårdarbete och kirurgi och använder kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är inte mångsidigt. Studerande kan beskriva kirurgiska patientens vård och kirurgiska sjukdomar och relaterar de olika delarna av processen till varandra men reflektioner till sjukskötarens uppgifter är bristfälliga. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Studerande har goda kunskaper i kirurgiska sjukdomar och vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.
Studerande behandlar på djupgående nivå alla delar som har behandlats under kurs kirurgiskt vårdarbete och kirurgi och använder mångsidigt litteratur samt andra evidensbaserade källor och kan motivera sina tolkningar. Studerande kan beskriva kirurgiska patientens vård och kirurgiska sjukdomar samt relaterar de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i kirurgiska sjukdomar och vårdmetoder och kan tillämpa dem mångsidigt.