Minna Syrjäläinen-Lindberg
Obligatorisk kurslitteratur:
Beaglehole, R., Bonita & Kjällström T, 2010. Grundläggande epidemiologi sid 17 - 66 och 147 - 250. Studentlitteratur.
En av följande böcker i folkhälsovetenskap:
Kauhanen mfl. Kansanterveystiede. 2013. Sanoma Pro. Helsinki.
Pellmer, K., Wramner, B., Wramner, K. 2012 Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Svanström, L. 2012. En introduktion till Folkhälsovetenskap. Studentlitteratur
Nätsidor:
https://valtioneuvosto.fi/sv/
www.thl.fi
www.stm.fi
http://nordicwelfare.se/
https://ec.europa.eu/health
www.who.int
Rekommenderad litteratur:
Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
Backman, G. ((ed) 2012. The right to health. Studentlitteratur.
Brulde, B. (red). 2011. Folkhälsoarbetets etik. Lund.
Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., Tengelin, E. 2015. Jämlik vård. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Nunes-Ferraz, J., Karlberg, I. 2012. Hälsoekonomi -begrepp och tillämpningar. Studentlitteratur.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.
Lektioner
Självstudier
Smågrupp
Seminarium
Simulation
Hemtentamen
Seminarium UK/GK
Simulation UK/GK
Hemtentamen:
Skriftlig hemtentamen i par bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier: Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet samt i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbete kontext.
Svenska
16.09.2019 - 31.10.2019
16.08.2019 - 30.09.2019
ÅboRaseborg
Bodil Julin
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare, Hälsovård, Vård
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
2.00 sp
H-5
Hemtentamen i par
Hemtentamen i par inlämning v 42
Campus Åbo, höstterminen 2021
Självstudier 27
Lektioner 17 h
Smågrupp + seminarium 10 h
Simulation 27
Hemtentamen i par 27 h
Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå
Studerande svarar på alla delar på basen av kurslitteratur men har inte förmåga att använda annat material eller göra egna reflektioner. Studerande kan beskriva folkhälsoarbete och sjukskötarens uppgifter men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande har ytliga kunskaper i epidemiologi, folkhälsoarbete, handledning och tillämpningen är svag. Inom utsatt tid inlämnad examination.
Studerande svarar på alla delar på basen av kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är inte mångsidigt. Studerande kan beskriva folkhälsoarbete med individer och grupper och sjukskötarens uppgifter. Studerande har grundläggande kunskaper i epidemiologi, folkhälsoarbete, handledning och kan tillämpa dem i viss mån. Studerande kan göra i viss mån egna reflektioner. Inom utsatt tid inlämnad examination.
Studerande svarar på djupgående nivå på alla delar och använder mångsidigt kurslitteratur samt andra evidensbaserade källor. Studerande kan beskriva folkhälsoarbete med individer och grupper och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande hInom utsatt tid inlämnad examination.ar djupa kunskaper i epidemiologi, folkhälsoarbete, handledning och kan tillämpa dem. Studerande kan göra egna mångsidiga reflektioner.