Minna Syrjäläinen-Lindberg
Eskola, K. & Hytönen, K., 2016. Naisen hoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.
Kapitlen 1-2 och 5.
eller
Eskola, K. & Hytönen, K., 2002. Nainen hoitotyön asiakkaana. Helsinki: WSOY.
Kapitlen 4-9.
och
Lindgren, H., Christensson, K. & Dykes, A-K. 2016. Reproduktiv hälsa - barnmorskans kompetensområde. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 14 (den normala graviditeten).
eller
Kaplan, A., Hogg, B., Hildingsson, I. & Lundgren, I. 2009. Lärobok för barnmorskor. Lund: Studentlitteratur.
(Eller annan motsvarande i annan bok i obstetrik eller lärobok för barnmorskor).
och
Handbok för mödrarådgivningen. 2015. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126655/2015_THL_OPA040_web.pdf?sequence=3
Övrig litteratur som finns i Moodle.
1. Kursintroduktion
2. Självstudier
3. Föreläsningar
4. Simulering
Simuleringen görs i samarbete med kursen USS15PK04 Vård av barn, unga och familj. Instruktioner och uppgifter för simuleringen publiceras på Moodle under kursen Vård under graviditet och barnsängstid (instruktionerna publiceras också under kursen Vård av barn, unga och familj).
Inför simuleringen gör studerande obligatoriska förhandsuppgifter. I förhandsuppgifterna ingår centrala teman med koppling till graviditet, förlossning, vård av nyfödd och familjen.
Simuleringen sker i grupper (gruppindelningen och exakta tiden meddelas på Moodle). Deadline för förhandsuppgifterna är dagen före den egna gruppens simulering.
Simuleringen är obligatorisk. Om förhandsuppgifterna inte är inlämnade vid ovannämnda datum kan studerande inte delta simuleringen.
1. Simuleringen bedöms enligt skalan gk/uk.
I simuleringen beaktas
- handledning
- bemötandet av föräldrarna och det nyfödda barnet
- beaktande av trygghet och säkerhet i vårdarbetet
- planering av vårdåtgärder med beaktande av familjens och det nyfödda barnets situation
- utförande av vårdåtgärder
- beaktande av aseptiskt arbetssätt
- dokumentation
- tillämpning av ett resursförstärkande och hälsofrämjande arbetssätt.
Prestationen är underkänd om studerande inte gjort förhandsuppgiften eller inte aktivt deltar i simuleringen.
2. Den skriftliga inlämningsuppgiften bedöms enligt skalan 1-5/uk.
Bedömning baseras på:
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av kurslitteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar
Svenska
01.08.2021 - 30.11.2021
11.06.2021 - 30.08.2021
Institutionen för hälsa och välfärd
Pia Liljeroth
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
1. Simulering
Förhandsuppgift inlämnad inom utsatt tid och obligatorisk närvaro på plats på Henriksgatan vid simulering.
Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell publiceras i Moodle.
2. Individuell skriftlig inlämningsuppgift
Kurserna USS15PK03 Vård under graviditet och barnsängstid och USS15PK04 Vård av barn, unga och familj examineras med en gemensam uppgift. Närmare information om examinationen finns i Moodle.
1. Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell för simulering publiceras på Moodle.
2. Skriftlig individuell inlämningsuppgift lämnas in senast 29.10.2021.
31.8-29.10.2021, Åbo.
Föreläsningar 19 h
Simulering 4 h
Självstudier 56 h
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Kurslitteraturen används inte
Reflektioner framförs inte
Den tekniska utformningen brister
Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Frågorna besvaras vagt och smalt
Kurslitteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
Den tekniska utformningen är nöjaktig
Frågorna besvaras
Metodlitteraturen tillämpas
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
Den tekniska utformningen är god
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Kurslitteraturen analyseras och tillämpas
Reflektionen är vetenskapligt analytisk
Den tekniska utformningen är berömlig