Minna Syrjäläinen-Lindberg
Ahrne, G & Svensson, P. (2011). Handbok i kvalitativa metoder.
Backman, J. (2009). Rapporter och uppsatser. Lund: stundentlitteratur
Coughlan, M., Cronin, P. & Ryan, F. (2017). Doing a literature review in nursing, health and social care. (google scholar)
Den etiska grunden för social- och hälsovården. (2011). ETENE publikationer 33.
Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken. För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Studentlitteratur, Lund
Eriksson, L. & Wiedersheim-Paul, F. (2014). Att utreda forska och rapportera. Stockholm: Liber.
Forskningsetiska delegationen. (2012). God vetenskaplig praxis och handläggning av avvikelser från den. http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
Granskär & Höglund-Nielsen. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Stundentlitteratur.
Greenalgh, T. (2012). Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter grunden för en evidensbaserad vård. Lund: Studentlitteratur.
Henricson, M. (2017) Vetenskaplig teori och metod. Från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Stundentlitteratur
Holme, I. & Solvang, B. (1997). Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa Forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
Körner, S. & Wahlgren, L. (2012). Praktisk statistik. Lund: Studentlitteratur.
Körner, S. & Wahlgren, L. (2005). (eller nyare uppl.). Statistiska metoder. Lund: Studentlitteratur.
Lundahl, U. & Skärvad, P-H. (2011). (eller nyare uppl.). Utredningsmetodik för samhällsvetare och ekonomer. Lund: Studentlitteratur.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2011). Forskningsprocessen: kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Liber, Stockholm.
Patel, R. & Davidsson, B (2011). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteraturen
Vilkka, H. (2007). Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Gummerus, Jyväskylä.
Självstudier
Föreläsningar
Grupparbeten
Deltagande i projektdagen "Var är du" i Helsingfors 1.10 (dagstuderanden)
Bedömning av Quiz samt distansuppgift är enligt skalan N1-B5. Kursvitsord räknas på basen av delvitsorden x sp.
Bedömning av distansuppgiften (2 sp) baseras på:
Analysförmåga
Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
Kritisk reflektion
Användning av metodlitteratur
Användning av Novias skrivanvisningar
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända.
Svenska
29.08.2019 - 31.12.2019
16.08.2019 - 30.09.2019
ÅboRaseborg
Katarina Sandström, Josephine Åberg
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare, Hälsovård, Vård
Åbo, Henriksgatan 7
1.00 sp
1.00 sp
H-5
Föreläsningar och självstudier inför Quiz 1 och Quiz 2
Distansuppgift
Deltagande i projektdagen, genomförande av intervjuer och transkribering av intervjuer (enbart dagstuderande)
Quiz, (1 sp) Del 1 öppen på moodle v. 37 och Del 2 öppen på moodle v. 42
Ifall quiz del 1 eller del 2 är underkänd, görs den underkända quizen under v. 45. Ifall quizen är underkänd efter andra försöket, görs en skriftlig tentamen den 13.12 (omtentamenstillfälle)
Distansuppgift (2sp) inlämning 3.11. Artiklarna inlämnade för godkännande 8.9.
Åbo, 29.8-27.10.2019
Projektdag i Helsingfors 1.10
Dagstuderande:
Föreläsningar, övningar och grupparbeten - 16 h
Deltagande i projektdagen, transkribering av intervjuer - 13 h
Självstudier inför Quiz - 12 h
Distansuppgift - 40 h
Flerform:
Föreläsning - 5 h
Självstudier inför Quiz - 24 h
Distansuppgift - 50 h
Quizen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen.
_____________________________________________________________
Distansuppgift:
- kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
- Metodlitteraturen används inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister.
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Underkänd rapport kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse.
Quizen bedöms med under 70 % av maximalpoängen i examinationen.
_________________________________________________________________
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Metodlitteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Quizen bedöms med under 90 % av maximalpoängen i examinationen.
________________________________________________________
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras
- Metodlitteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god.
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
Quizen bedöms med eller över 90 % av maximalpoängen i examinationen.
__________________________________________________________________
Distansuppgift:
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Metodlitteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.