Michaela Jalava
Alahuhta, S. et al. 2010. Nestehoito
Bengstsson, M.& Lundström, U. 2015. Palliativ vård. Gleerups
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. S 171-202. Finns i Novias elektroniska bibliotek: bíblioteket > Novias elektroniska bibliotek > Artiklar > EBSCO och välj sista rubriken eBook Collection eller länken http://search.ebscohost.com/login.aspx?authtype=ip,uid&profile=ehost&defaultdb=nlebk
Guldbransen, T. 2009. Intensivvård: avancerad omvårdnad och behandling.
Hjelmqvist, H. 2006. Vätsketerapi.
Jevon, P. & Ewens, B. (ed.) 2014. Att övervaka patienter med livshotande sjukdom. Studentlitteratur.
Lagercrantz, H. mfl. Neonatologi. 2015.Studentlitteratur
Larsson, A. & Rubertsson, S. 2005. Intensivvård.
Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä.
Moell, C., Gustafsson, J. 2017. Pediatrik. Liber.
Niemi-Murola L. 2014. Anestesiologian ja tehohoidon perusteet.
Suomen tehohoitoyhdistys. 1997. Suomen Tehohoitoyhdistyksen eettiset ohjeet.
Takkunen et al. 2006. Tehohoito-opas.
Terveysportti: Akuuttihoitotyön opas, Teho- ja valvontahoitotyön opas
samt aktuella ämnespecifika artiklar som läggs upp på Moodle
Självstudier i aktuell kurslitteratur
Föreläsningar
Workshops
Simuleringar
Inlämningsuppgift
Paruppgift
Seminarier
Studiebesök
Deltagande i konferens 11.11.2020
Paruppgift i etik
individuell inlämningsuppgift, vårdplan
Svenska
01.09.2020 - 25.11.2020
01.08.2020 - 31.08.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Michaela Jalava
Utbildning till sjukskötare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
3.00 sp
H-5
Workshops, simulationer, seminarier, obligatorisk närvaro
Övning i läkemedelsräkning
Etik, pararbete, bedöms med GK/UK
Individuell skriftlig uppgift bedöms med vitsord 1-5
Paruppgift i Etik. Seminarier vecka 40, inlämnad på Moodle senast 24.9.2020
Inlämningsuppgift,, inlämnad på Moodle senast 6.11.2020
Åbo 1.9.2020-27.11.2020
Workshops och simulationer 26h
Föreläsningar 28h
Etik pararbete 27h
Individuell skriftlig uppgift 108h
Studiebesök och konferens 27h
Studerande svarar inte på uppgiftens alla delar och relaterar inte delarna till varandra. Studerande har mycket ytliga kunskaper i hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, patientcentrerade vård- och rehabilteringsmetoder, och studerande kan inte vårdplanering i relation till dessa. Studerande har inte kunskaper i patientens komplicerade vårdprocess och kan inte relatera det till sjukskötarens uppgifter eller i en vårdplan. Vårdplaneringen är mycket bristfällig. Studerande har mycket bristfälliga kunskaper i etik och patientsäkerhet
Nöjaktig nivå:
Studerande svarar på uppgiftens alla delar men har inte förmågan att relatera dem till varandra. Studerande har ytliga kunskaper om olika hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder, men tillämpningen i form av vårdplanering är svag. Studerande har svårigheter att gestalta patientens komplicerade vårdprocess och har svårt att relatera den till sjukskötarens uppgifter och i en vårdplan. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, men kan inte tillämpa dem, och egna reflektioner fattas
Studerande svarar på uppgiftens alla delar och kan i viss mån relatera dem till varandra. Studerande har grundläggande kunskaper i olika hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i viss mån i en vårdplan. Studerande kan beskriva patientens komplicerade vårdprocess i relation till sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner
Berömlig nivå:
Studerande svarar på djupgående nivå på uppgiftens alla delar och kan relatera dem till varandra. Studerande har djupa kunskaper i olika hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem. Studerande kan beskriva patientens komplicerade vårdprocess i relation till sjukskötarens uppgifter och beaktar ett mångprofessionellt arbetssätt och kan göra en helhetsmässig vårdplan. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna djupgående reflektioner