Minna Syrjäläinen-Lindberg
Social- och hälsovårdsministeriet. Information som stöd för välfärden och de reformerade tjänsterna. Utnyttja social- och hälsovårdsinformation-strategi fram till 2020.
Social- och hälsovårdsministeriet. Ett socialt hållbart Finland 2020. Stragei för social- och hälsovårdspolitiken.
Terveys 2050. Neljä skenaariota ihmislähtöisestä terveydestä ja valinnanvapaudesta. DEMOS. Helsinki.
Sairaanhoitajaliitto: Sairaanhoitajien uudet työnkuvat - laatua tulevaisuuteen ja sotepalveluihin.
Kangasniemi, M. m.fl. 2018. Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja
osaamisuudistus.
Hoitotyön vuosikirja 2016. Teknologia soisaali- ja terveydenhuollossa. Sairaanhoitajat
Vehko, T. et al, 2019. E-health and e-welfare if Finland. THL Report 7/2019
Vehko, T. et al. 2019 Miten tietojärjestelmät palvelevat terveydenhuollon ammattilaisten työtä? Vaikutukset työhön ja hyvinvointiin.
http/innokylä.fi
Övriga aktuella artiklar och publikationer
Självstudier
Föreläsningar
Tehys nätkurs https://www.soteosaajaksi.fi/sv/hemsida/
Individuell rapport.
Seminarium. Obligatoriskt deltagande.
1) Tehy nätkurs. Bedömning enligt skalan uk - gk. GK: När kursen är gjord och bevis på en godkänd prestation har skickats per mejl till kursansvarig lärare
2) Individuell rapport, vitsordsskala 0 - 5, se nedan
Svenska
31.08.2020 - 04.10.2020
01.08.2020 - 30.08.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Utbildning till sjukskötare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
1) Tehy nätkurs
2) Individuell rapport
1) Tehys nätkurs gjorg före praktiken vecka 41
2) Individuell rapport. Inlämning av rapporten är 27.9.2020 på moodle
Hösttermin 2020 Åbo
Självstudier 11 h
Föreläsningar 16 h
Tehy 20 h
Individuell rapport 37 h. Inlämning på moodle 27.9.2020.
Seminarium 4 h (gruppen delad till två mindre grupper)
Kriterierna för vitsord 1 inte uppfylls. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse.
Studerande besvarar frågeställningen kortfattat och vagt, med mindre förmåga till analys och reflektion. Sambandet mellan individcentrerad och samhällsrelaterad vård blir otydlig. Mindre del av källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya.Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Studerande besvarar frågeställningen på en god nivå, utnyttjar teoretisk och praktisk kunskap i frågor som rör vårdbranschens framtid nationellt och internationellt.Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns. Stora delar av källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya. Den tekniska utformningen är god. Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
Studerande kan på en djupgående nivå och mångsidigt besvara frågeställningen, har förmåga att relatera svaret till en samhällelig och global nivå. Studerande kan på ett berömligt sätt föra en diskussion mellan teoretisk och praktisk kunskap. Reflektionen är vetenskapligt analytisk. Källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya. Den tekniska utformningen är berömlig. Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid