Minna Syrjäläinen-Lindberg
Arbetarskydd:
https://www.tyosuojelu.fi/web/sv
http://www.avi.fi/sv/web/avi/tyosuojelu#.VI63uyuUdaA
http://www.stm.fi/sv/arbetslivet
Boström, A-M, Nordström, G & Wilde-Larsson, B. 2018. Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård. Studentlitteratur, Lund.
Dellve, L. & Eriksson, A: 2016. Hållbart ledarskap: i vardag och förändring. Finns som e-bok http://hb.diva-portal.org/smash/get/diva2:953495/FULLTEXT01.pdf
Ehrenberg, A. & Wallin, L. (red.) 2019. Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling.Kap. 8-11.
Ekman, I. (red.) 2014. Personcentrering inom hälso- och sjukvård. Kap. 5
Fagerström. (red.) 2011. Avancerad klinisk sjuksköterska. Avancerad klinisk omvårdnad i teori och praxis. Kap.19.
Hamrefors. 2009/2014. Kommunikativ ledarskap.
Hewitt-Taylor, J. Personcentrerad vård i praktiken.2018. Kap. 7-11.
Jacobsen, D.I. 2019. Organisationsförändringar och förändringsledarskap.
Jordan, T. 2015. Konflikthantering i arbetslivet. Gleerups, Malmö.
Jackson et al. 2009. Patterns of knowing theory for nursing leadership. Nursing Economics 27(3), 149-159.
Kallankari, S. 2019. Muutoksen johtaminen arjessa. Opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Kelly, Vottero & Christie-McAuliffe. 2014. Introduction to quality and safety education for nurses.(google scholar)
Khilgren, Engström & Johansson. 2009. Sjuksköterska med uppdrag att leda.
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa.
Larsson. 2008. Mellanchef i vård och omsorg.
Lima. 2007. Kommunikation, organisation och ledarskap.
Lundin, K. &Sandström, B. 2016. Ledarskap inom vård och omsorg.
Marshall. 2011. Transformational leadership in nursing. From expert clinician to influential leader.(google Scholar)
Norbäck & Targama. 2009. Det komplexa sjukhuset: att leda djupgående förändringar i en multiprofessionell verksamhet.
Nyberg, J. 2010A Caring Approach in Nursing Administration https://ebookcentral.proquest.com/lib/novia-ebooks/detail.action?docID=3039736&query=caring
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) 2018. Sosiaali- ja terveysjohtaminen.
Rosengren. 2014. Vårdledarskap - att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg.
Sandberg. 2006. Det goda teamet: om teamarbete, arbetsklimat och samarbetshälsa.
Sveningsson. 2010. Ledarskap.
Stanley, D.2016. Clinical Leadership in Nursing and Healthcare : Values into Action. (google Scholar)
Svedberg. 2012. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Kap. 22.
Suomen Sairaanhoitajat. 2016. Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Fioca, Helsinki.
Tidskrifter, artiklar och olika nätkällor
Föreläsningar
Seminarium
Simulation
Självstudier
1.Gruppexamination 0-5
2. Skriftlig rapport, intervjuer och seminarium GK/UK
3. Simulation GK/UK
Svenska
05.01.2021 - 24.05.2021
15.11.2020 - 11.01.2021
Institutionen för hälsa och välfärd
Michaela Jalava, Hanna Limnell
Studerande får skriftlig gemensam feedback efter examination och v.b. gruppvis feedback efter gruppexaminationen genom att boka tid per e-post till examinatorn.
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Intervju av en vårdledare, skriftlig rapport och seminarium.
Simulation
Gruppexamination
Inlämning av skriftlig rapport efter intervju av en vårdledare 6.4. kl 16
Seminarium 15.4. (GR A + B) 16.4. (GR C + D).
Simulation 18.5.
Gruppexamination 24.5.
Henriksgatan 7, Åbo
5.1.-24.5.2020
Föreläsningar och simulation 27h (1 sp)
Intervjuer, skriftlig rapport, och seminarium 40 h (1,5 sp)
Självstudier inför gruppexamination + gruppexamination 95 h (3,5 sp)
1. Studerande fyller inte krav för vitsord 1 eller deltar inte gruppexamination.
2. Studerande har inte lämnat in skriftlig rapport före seminarium, har inte intervjuat en vårdledare eller deltar inte seminarium.
3. Studearnde deltar inte simulation.
I gruppexaminationen besvaras alla examinationens delar utgående från få källor, men de olika delar kan inte relateras till varandra eller text är på en ytlig nivå. Gruppen använder enbart kurslitteratur eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar. Gruppen reflekterar ytligt eget arbete och gruppdynamik . Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.
I gruppens svar besvaras alla examinationens delar utgående från källor men de olika svaren kan inte helt relateras till varandra. Gruppen använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt. Användning av andra evidensbaserade källor är bristfällig. Gruppen reflekterar delvis eget arbete och gruppdynamik. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.
Gruppen svarar på djupgående nivå till alla examinationens delar utgående från olika evidensbaserade källor och kan relatera de olika delarna av examination till varandra. Gruppen använder systematiskt kurslitteratur, andra evidensbaserade källor samt sina egna reflektioner som grund för sina svar. Gruppen reflekterar mångsidigt eget arbete och gruppdynamik. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.