Minna Syrjäläinen-Lindberg
Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke.
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet.
Scherman, M.H, Runesson, U. (red) 2009. Den lärande patienten.
SHM https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning
Sandman L. & Kjellström S. 2018. Etik för vårdande yrken
Självstudier
Föreläsningar
Interprofessionellt språkbadsamarbete SotePlask 2 sp mellan Åbo Yrkeshögskola (Turun ammattikorkeakoulul) och Yh Novia/smågruppsarbete (8 studerande per grupp). Seminarier via Teams. Karriärutvecklingssamtal: hälsovårdarstuderande med Christine Alm och sjukskötarstuderande med Minna Syrjäläinen-Lindberg
1) Interprofessionellt samarbete SotePlask 2 sp. Bedömningskala uk/gk. Bedömningskriterier:
Underkänt:
Prestationen är underkänd om något av följande uppfylls:
- Studerande inte (känner till grundvärderingar) identiefierar de grundläggande värderingarna inom social- och hälsovård, yrkesetiska principer eller lagstiftning
- Studerande inte fungerar som en ansvarsfull (bär inte sitt ansvar som) gruppmedlem
- (Studerande deltar inte aktivt i interprofessionell kommunikation) /Studerande inte deltar aktivt i den interprofessionella kommunikationen under studieperioden
Godkänt (alla 3 kriterier uppfylls):
- Studerande känner till de grundläggande värderingarna (grundvärderingar) inom social- och hälsovård och yrkesetiska principer (eller lagstiftning)
- (Studerande bär sitt ansvar som gruppmedlem) Studerande kan ange branschens centrala lagstiftning
- Studerande arbetar ansvarsfullt och aktivt i den interprofessionell kommunikationen under studieperioden
2) Individuell rapport 3 sp. Bedömningsskala 0 - 5. Bedömningskriterierna nedan.
Svenska
31.08.2020 - 27.11.2020
01.08.2020 - 30.09.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
1.00 sp
H-5
Självstudier 28,5 h
Interprofessionellt samarbete med Åbo Yrkeshögskola 54 h
Föreläsningar 20 h
Simulering 2 h
Individuell rapport 30 h
Kärriärutvecklingssamtal 0, 5 h med utbildningsledaren
Samarbete med Åbo Yrkeshögskolan (Turkuamk)
Interprofessionellt samarbete under veckorna 40 - 48
Individuell rapport, inlämning vecka 46
Hösten 2020, vid Henriksgatan 7 och vid Turkuamk, ICT-hus
Självstudier 28,5 h
Interprofessionellt samarbete med Åbo Yrkeshögskola 54 h
Föreläsningar 20 h
Simulering 2 h
Karriärutvecklingssamtal 0,5 h
Individuell rapport 30 h
Rapporten fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.
Rapporten svarar endast delvis eller ytligt på de ställda frågorna. Källorna har använts knappt. Rapporten har delvis relevant innehåll. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.
Rapporten svarar på de ställda frågorna med stöd av relevanta källor. Rapporten har relevant innehåll. Egna reflektioner beskrivs. Rapporten är är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.
Rapporten svarar mångsidigt och brett på frågeställningarna och baserar på relevanta källor. Egna reflektioner beskrivs väl. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.