Minna Syrjäläinen-Lindberg
Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. 2016. Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
Henricson, M. 2012. Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.
Olsson, H. & Sörensen, S. 2021. Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. 2017. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
Nyquist, H. 2017. Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Upplaga 1.). Studentlitteratur AB.
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.
TENK: https://www.tenk.fi/sv
Gray, J. R. & Grove, S. K. 2021. Burns and Grove's the practice of nursing research: Appraisal, synthesis, and generation of evidence (9th edition.). Elsevier.
Gerrish, K. & Lathlean, J. 2015. Research process in nursing (Seventh edition.). Wiley Blackwell. (e-bok)
Kostamo, P., Airaksinen T. & Vilkka H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
Vilkka H. 2021. Tutki ja kehitä.
Kursen förverkligas interprofessionellt med socionomstuderandegruppen USO20D-Å
Självstudier
Föreläsningar
Workshopsarbete i smågrupper
Quiz x 4
Modulerna (Quiz) bedöms enligt skalan GK/UK
Examinationsuppgift (artikelanalys) bedöms enligt skalan 0-5, ger 2/3 (67%) av vitsordet
Grupprapport bedöms enligt skalan 0-5, ger 1/3 (33%) av vitsordet
Bedömning av gruppuppgiften och individuell uppgiften baseras på:
- Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar
Bedömningen av examinationsuppgift i kvantitativ metod (modul 4) kommer att finnas på Moodle
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända
Svenska
31.05.2022 - 09.10.2022
01.05.2022 - 28.08.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Minna Syrjäläinen-Lindberg, Ralf Lillbacka, Pia Liljeroth, Emilia Kielo-Viljamaa
Kursansvarig Minna Syrjäläinen-Lindberg
Föreläsare i kvantativ forskning och statistik Ralf Lillbacka
Workshopsarbete: Minna Syrjäläinen-Lindbeg. Emilia Kielo-Viljamaa och Pia Liljeroth
Workshoppar: obligatorisk närvaro
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
2.00 sp
H-5
Självstudier
Föreläsningar
Workshop
Quiz x 4
Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design
- Quiz, deadline 2.9.2022
Modul 2: Etik och dataskydd
- Quiz, deadline 2.9.2022
Modul 3: Datainsamlingsmetoder
- Workshop
Modul 4: Dataanalys
- Workshoppar (kvantitativ + kvalitativ)
Modul 5: Tillförlitlighet
- Quiz (granskning av artiklar), deadline 30.9.2022
Examinationsuppgift (artikelanalys), deadline 30.9.2022
Grupprapport, deadline 7.10.2022
Hösten 2022 Åbo och vissa delar via Teams
Åbo 31.5.2022-7.10.2022
5sp=135h
Föreläsningar: 11h
Workshoppar: 15h
Självstudier: 70h
Grupparbete: 39h
Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design
Modul 2: Etik och dataskydd
Modul 3: Datainsamlingsmetoder
Modul 4: Dataanalys
Modul 5: Tillförlitlighet
Modul 6: Funktionellt arbete
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete
Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras och kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god
- Studerande har varit ansvarstagande och bidragit till grupparbete framskridit enligt instruktioner
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid