Jaana-Sofia Tengström
Obligatorisk kurslitteratur:
Beaglehole, R., Bonita & Kjällström T, 2010. Grundläggande epidemiologi sid 17 - 66 och 147 - 250. Studentlitteratur.
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 56 - 103 (finns som e-bok)
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro.
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Klang & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.
Skolin 2018. Näringslära för sjuksköterskor. Teori och praktik. Studentlitteratur.
Artiklar och databaser
En av följande böcker i folkhälsovetenskap:
Kauhanen mfl. Kansanterveystiede. 2013. Sanoma Pro. Helsinki.
Pellmer et.al. 2017. Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Svanström, L. 2012. En introduktion till Folkhälsovetenskap. Studentlitteratur
Rekommenderad litteratur:
Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
Backman, G. ((ed) 2012. The right to health. Studentlitteratur.
Brulde, B. (red). 2011. Folkhälsoarbetets etik. Lund.
Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., Tengelin, E. 2015. Jämlik vård. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Nunes-Ferraz, J., Karlberg, I. 2012. Hälsoekonomi -begrepp och tillämpningar. Studentlitteratur.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.
Lektioner obligatorisk närvaro; vid frånvaro komplettering enligt examinators anvising
Självstudier
Smågrupp obligatorisk närvaro
Seminarium obligatorisk närvaro
Simulation obligatorisk närvaro
Test obligatorisk närvaro
Hemtentamen obligatorisk deltagande
Seminarium UK/GK
Underkänt:
Prestationen är underkänd om något av följande uppfylls:
- Studerande (känner till grundvärderingar) identiefierar inte de grundläggande ärenden i uppgiften
- Studerande inte fungerar som en ansvarsfull (bär inte sitt ansvar som) gruppmedlem
Godkänt (alla kriterier uppfylls):
- Studerande känner till de grundläggande ärenden och principerna i uppgiftens syfte
- Studerande bär sitt ansvar som gruppmedlem och kan bevisa deltagandet
- Studerande arbetar ansvarsfullt och aktivt kring seminariearbetet och dess framförande
Simulation UK/GK
Underkänt
Studerande deltar inte i simuleringar eller/ och
Studerande är inte en aktiv deltagare under simuleringar
Godkänt
Studernade både deltar i simuleringar samt deltar aktivt under simuleringstillfällen
Test bedöms i skalan 0-5. (Vikt 20%)
Hemtentamen (vikt 80%):
Skriftlig hemtentamen i par bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier: Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet samt i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbete kontext.
Svenska
01.02.2022 - 17.04.2022
15.11.2021 - 31.01.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Christine Alm, Jaana-Sofia Tengström
Kursansvarig Jaana-Sofia Saarinen
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Vecka 13; Test 1,5 timme, omtentamen eller kompletteringar enligt examinators anvisingar.
Vecka 14; Inlämning av examination, sista inlämningsdatum 8.4.2022 kl. 15.00. Kompletteringar enligt examinators anvisingar.
Våren 2022 Campus Åbo närstudier
Självstudier 27 h
Föreläsningar samt test 27 h
Simulation inkl förberedande smågruppsarbete 27 h
Handledningsplan, examination 27 h