•   Svenska VÅV14SV01-3005 28.09.2020-15.11.2020  3 sp  (SSK20-2, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - kan i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav
    kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
    - känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
    - är efter kursen medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning
    - kan använda sig av sociala medier i vårdarbetet samt kan särskilja på den professionella och privata rollen i användandet av sociala medier

    Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskaper
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Vetenskapligt skrivande på svenska
    Muntlig och skriftlig framställning
    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

    Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

    Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

    Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Anita Ståhl-Levón

    Rekommenderad och obligatorisk litteratur

    -Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
    -enligt föreläsarens anvisningar (se Moodle)

    Studieformer och undervisningsmetoder

    Föreläsningar, diskussioner, muntliga och skriftliga övningar individuellt och i grupp.

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Enligt skalan 1-5 och i en del uppgifter underkänd/godkänd.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    28.09.2020 - 15.11.2020

    Anmälningstid

    01.08.2020 - 30.09.2020

    Grupp(er)
    • SSK20-2
    • USS20D-V
    Ansvarig enhet

    Vasa

    Smågrupper
    • SSK20 grupp 2 (Koko: 0.
    Lärare

    Terese Herrgård-Backlund

    Tilläggsuppgifter för studerande

    -

    Utbildning

    Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare, Utbildning till barnmorska

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Utförd och godkänd presentationsuppgift som videobandas och analyseras, godkända skriftliga arbeten som följer skolans anvisningar.

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    -

    Tidpunkt för tentamen

    Information om deadline för arbeten finns på Moodle.

    Ajoitus ja läsnäolo

    Hösten 2020

    Pedagogiset toimintatavat

    -

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    3 x 27 h = 81 timmar.

    Sisältö ja ajoitus

    -

    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)